Resultatförbättrande smyckeshandel tror på omnikanal
Fortfarande på minus, men dock ett förbättrat resultat. Smyckeshandlaren Online brands tar nya tag och tror på fysiska butiker som komplement till sin näthandel.
”Resultatförbättring och tillväxtplan via förvärv” sammanfattar smyckeshandlaren Online brands årets första kvartal.
Fokus på besparingar och stärkta marginaler
”Den resultatförbättring vi ser är frukten av alla de ansträngningar bolaget genomför i syfte att optimera kostnaderna samt en effektivare säljstyrning mot marginalstarka produkter. Generellt är det första kvartalet inom detaljhandel det svagaste vilket också gäller för Online Brands verksamhetsområden.” skriver vd Mats Bergengren i sin kommentar kring rapporten.
Nya starka varumärken
Han lyfter fram det faktum att flera starka varumärken knutits till bolaget, vilket stärkt attraktionskraften och förväntas bära frukt i kommande kvartal.
”Tillskotten av dessa varumärken har gjort gott inte minst för den fysiska butiken i Dalsjöfors. Statusen på butiken har höjts och shoppingupplevelsen förbättrats betydligt. De nya varumärkena har också en positiv inverkan på marginalstrukturen.” skriver Mats Bergengren i rapporten.
Köper butiker
Nu i april har Online brands köpt den anrika juvelerarbutiken Eric G Anderssons i Västervik. Och fler fysiska butiker finns i planen framöver.
Ledningen flaggar för att man för diskussioner och ”långtgående förhandlingar” med flera potentiella förvärvskandidater om köp av ytterligare en butik i liknande storlek som den i Västervik.
ONLINE BRANDS januari-mars 2016
Omsättning: 2, 8 (3, 7) miljoner kronor
Rörelseresultat: -480 000 (-919 000) kronor
LÄS MER OM OMNIKANAL I NÄSTA NUMMER AV TIDNINGEN DAGENS HANDEL - ute hos läsarna från och med onsdag.