23948sdkhjf

Clas Ohlson tror på Tyskland

Nu har Clas Ohlsson öppnat sin första tyska butik. I en intervju med Nyhetsbyrån Direkt säger Klas Balkow att han tror på Tyskland som en stark marknad för kedjan framöver. Senast om två år kommer utvärderingen inför nästa Tysklandssteg att vara klar.
Clas Ohlson öppnade på torsdagen sin första tyska butik i Hamburg. Vd Klas Balkow säger sig vara överväldigad av intresset och under hösten öppnar ytterligare två butiker. Men besked om hur den framtida tyska butiksexpansionen kommer att se ut dröjer nog ett till två år.

– Jag tycker att de reaktioner vi har här är ännu starkare än vad vi haft innan och konceptet passar väl in, säger Klas Balkow, på plats i Hamburg, till Nyhetsbyrån Direkt.

Sedan det blev känt att bolaget skulle ta steget in i Tyskland har landet flera gånger beskrivits som en viktig marknad för Clas Ohlson.

– Blickar jag framåt är det naturligtvis vår tro och förhoppning att Tyskland kommer att bli en stark och bra marknad för Clas Ohlson. I Norden är vi ganska mättade med nya butiker så tillväxten över tid kommer att komma från andra marknader. Där ser vi en jättestor potential i Tyskland, säger Klas Balkow.

Clas Ohlsons plan att öppna ytterligare två butiker i Hamburg under hösten 2016 ligger fast och under hösten planeras även den tyska e-handeln dra i gång.

Vad blir nästa steg i Tyskland?

– Nu vill vi sätta varumärket i Tyskland. När vi ser hur utvecklingen blir kommer vi att komma tillbaka till hur expansionsplanen ser ut, om det kommer att ta lite längre tid eller om vi kommer att gasa på lite fortare. Jag tror att det tar ett till två år innan vi kan ge en indikation på hur vi går vidare, säger Klas Balkow.

Klas Balkow ser framför sig att en framtida expansion i Tyskland följer samma mönster som intåget i Hamburg, det vill säga att bolaget öppnar några butiker koncentrerat till en stor stad. Men samtidigt påpekar han att Hamburg är en stor stad med potential för fler än tre butiker.

Clas Ohlsons första butik i Storbritannien öppnade 2008 och i dag står landet för cirka 5 procent av koncernens omsättning.

Hur ser det ut i Tyskland om åtta år?

– Vi har haft en lite trögare period i UK där vi nu tar ett antal nya steg. Med vad vi känner i dag så kommer Clas Ohlson passa väl in på den tyska marknaden och vi ser framför oss att andelen av försäljningen blir större (mer än 5 procent, reds anm) om åtta år - absolut", säger Klas Balkow.

Clas Ohlson har länge talat om att etableringen på nya marknader årligen beräknas belasta rörelsemarginalen med upp till 2-3 procentenheter, en bedömning som enligt vd:n inte påverkas av den tyska satsningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125