Upp - och ner - för Björn Borg
Den jämförbara försäljningen gick upp, samtidigt som bruttomarginalen gick ner. Det visar rapporten för första kvartalet.
"Vi har god utveckling i Sverige, England, Finland och Holland, men Norge och Belgien har sämre försäljningsutveckling. Det är framförallt produktgrupperna underkläder och skor som driver den goda tillväxten. Sportkollektionen ligger något lägre än förväntat", skriver vd Henrik Bunge i rapporten där han även lyfter fram att bolagets e-handelsbutik mer än fördubblade försäljningen i det första kvartalet.
Samtidigt som försäljningen ökade gick bruttomarginalen ned med 3,6 procentenheter till 50 procent.
"Ökad andel försäljning av prisnedsatta varor, en förändring av distributionsmixen i grossistförsäljningen samt något starkare utländska valutor påverkade marginalen negativt under kvartalet", förklarar Henrik Bunge bruttomarginalsnedgången.
Björn Borgs rörelseresultat ökade med 9 procent till 13,9 miljoner kronor. Att ökningen inte var större med tanke på försäljningsökningen beror enligt bolagets vd på, utöver den lägre bruttomarginalen, att rörelsekostnaderna ökade något.
Rapporten i korthet:
Björn Borg redovisade ett resultat efter skatt på 6,5 miljoner kronor för det första kvartalet 2016 (14,9). Resultatet per aktie uppgick till 0:28 kronor (0:61).
Nettoomsättningen uppgick till 158 miljoner kronor (131).
Bruttomarginalen uppgick till 50 procent (53,6).
Rörelseresultatet blev 13,9 miljoner kronor (12,8).