Visar vägen till Kinas jättemarknad
Lac Tran, med grundare till Web2china gav publiken på Jetshops event SEBC en snabb introduktion till den kinesiska e-handelsmarknaden.
Kinesiska konsumenter litar inte på kinesiska produkter, utan har mycket större förtroende för varor från USA och EU.
Medelklassen växer. Familjesammansättningen ger hög köpkraft då hushållen ofta består av 6-8 personer, far och morföräldrar, unga föräldrar och barn, och att alla är extremt fokuserade på att ge barnen det bästa.
Unga kvinnor har hög köpkraft och vill ha personliga och unika varor.
Alibaba är plattformen som följer den kinesiska konsumenten var hen än finns. Det handlar inte bara om att sälja saker. Alibaba äger miljöerna, som fotbollsarenor, barer, tv, tidningar och köpcentrum.
Singles Day 11/11 är årets största shoppingdag.
Mobilen regerar.
I många delar av Kina är infrastrukturen dålig och det finns inget vidare utbud av saker som konsumenterna vill ha. Att köpa online – helst från utlandet – är ett allt mer populärt sätt att få det man önskar sig.
E- handeln växer alltså så att det knakar. År 2014 passerade Kinas e-handel USA:s och 2015 var den ungefär tre gånger så stor räknat i antal inköp.
Lac Trans mission från scenen på SEBC är att berätta att det finns finns enorma möjligheter för europeiska e-handlare på den kinesiska marknaden.
Men det är ett nytt landskap att lära sig - ingen av de globala nätföreteelserna som Facebook, Instagram eller Google finns i Kina – allt finns i kinesiska varianter.
Att etablera företag i Kina är extremt svårt, men att sälja direkt till kinesiska konsumenter är faktiskt lättare, säger han.
Ett sätt är att komma in på marknaden är att sälja genom Alibaba. Lac Tran pekade på olika svårigheter men gav inte någon direkt och rak ”så här gör man”- lista.
Men han gav en del åt e-handlarna i salen att tänka på.