23948sdkhjf

Online går om tv-reklam

IAB Europe Adex Benchmark Research heter rapporten som visar att on-lineannonsering nu gått om tv-reklam i värde i Europa.
I dag skriver tidningen Dagens Media om undersökningen som visar att företag i Europa förra året spenderade 36,2 miljarder euro på online-annonseringen, medan man lade 33,3 miljarder euro. på tv-annonsering.

– Dessa resultat bekräftar den ledande positionen som digital annonsering har i det europeiska medielandskapet, säger Townsend Feehan , vd för IAB Europe som gjort undersökningen i ett pressmeddelande.

Han fortsätter:

– Med det ständigt ökande tillskottet av digital annonsering till ekonomin och dess roll i leveransen av digitalt innehåll och tjänster, är det viktigt att fortsätta främja europeisk innovation och ge våra företag möjligheten att konkurrera världen över.

Rapporten visar att online-annonseringen växte med 13,1 procent till ett marknadsvärde av 36,2 miljarder euro under 2015. Tillväxten ha varit på 30 miljarder euro netto för online-annonsering under de senaste 10 åren.

B Europe Adex Benchmark studien delar in marknaden för online-annonsering i tre breda segment: Display, Sök och Classifieds (Kataloger och eftertext.)

Display-annonsering överträffade de andra kategorierna med en tillväxttakt på 17,4 procent. Det totala värdet för display-marknaden under 2015 landade på 13,9 miljarder euro.

Mobil- och video-annonsering fortsätter att vara de viktigaste tillväxtkanalerna inom den europeiska marknaden för online. Det blir, enligt IAB, allt tydligare när man tittar på de mer avancerade ekonomierna, som Storbritannien, där nästan 50 procent av annonseringen på nätet nu genereras från mobilen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065