Omnikanalkedjan växer med nytt kapital
Med nya investerare i ryggen växer svenska barnkedjan Big baby och satsar på omnikanal. – Det känns som butik och nät håller på att flyta ihop. I framtiden måste man nog som framgångsrik handlare vara bra på båda, säger Hans Malmaeus, kedjans vd och medgrundare.
Kedjan Big baby har idag två butiker, Kungens Kurva och Sollentuna.
– Vi jobbar främst med kvalitetsprodukter och starka varumärken. Vi skall självklart ligga rätt prismässigt men har ingen lågprisprofil, säger Hans Malmaeus och fortsätter:
– Det som skiljer Big baby från flertalet aktörer är den nischade profilen mot baby 0-3 år. Flertalet butiker i branschen kombinerar baby med mycket leksaker och kläder som går upp i åldrarna men vi har valt att fokusera hårt på den första tiden och försöka vara duktiga där.
Föräldrar i vardande har många frågor.
– Vi har därför satsar på hög personaltäthet, speciellt på helger. Vi försöker också hålla en hög kunskapsnivå och exempelvis är all personal certifierade av NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, på barn-i-bil.
Butik och nät samverkar
Kedjan driver också nätbutik sedan 2010.
– Webben har slagit igenom stort i babybranschen med många stora, professionella aktörer, säger Hans Malmaeus och fortsätter:
– Webbförsäljningen är svår att beräkna exakt eftersom en hel del webbköp görs i och efter butiksbesök och mycket av fysiska trafiken till butiken kommer via webben.
Hans Malmaeus tror att 75 procent av alla kunder som kommer in i någon av kedjans butiker besökt webbsidan först.
– Och väldigt många Stockholmskunder besöker butiken för att få info och beställer sedan hemma i lugn och ro och får varorna hemskickade, säger Hans Malmaeus.
Vill ha total integration
Big babys mål är ambitiöst: att ha en fullständig integration mellan butik och nät.
– Den ena lever av den andra och det känns väldigt tydligt som framtiden. "Omnikanaltänket" har funnits med sedan start och genomsyrar hela organisationen. Vi har alltid samma pris i butik och webb, man kan handla på nätet och hämta eller reklamera i butik och man kan få varor hemskickade direkt från butiken och betala via nätshoppen, säger Hans Malmaeus.
Snart en tredje butik
Tillsammans med Linda Malmaeus och Robert Bell , samtliga med ett långt förflutet inom babybranschen, startade Hans Malmaeus kedjan 2009.
I februari i år gick investerarna Daniel Andersson och Christian Drougge in för att stötta och finansiera en snabbare expansion av bolaget.
I augusti öppnar kedjan sin tredje butik i Sickla. Platsen blir Magasinet i Sickla köpkvarter, bredvid Andys lekland och Claes Olsson.
Kedjan omsatte 63,8 miljoner exklusive moms förra året med ett rörelseresultat på 4,4 miljoner förra året. Målet är komma upp i enomsättning på 100 miljoner kronor exklusive moms där butiken i Sickla kommit igång.
LÄS MER OM OMNIKANALHANDEL I NÄSTA UTGÅVA AV PAPPERSTIDNINGEN DAGENS HANDEL -
ute hos läsarna från och med onsdag i nästa vecka!