Trögt för Lexington
Inledningen på årets betecknas som trög för mode- och inredningsbolaget Lexington company med ett tufft marknadsläge, ökade kostnader och negativa valutaeffekter.
Lexington Company tappade i totala rörelseintäkter med 3,7 procent under årets första kvartal, januari till mars, till 65, 3 miljoner kronor. Bruttomarginalen uppgick under perioden till 60,3 jämfört med 61,8 procent i fjol. Rörelseresultatet före skatt uppgick till -4,3 miljoner kronor jämfört med 3,2 miljoner kronor för samma period i fjol.Enligt mode- och inredningsbolaget är det den svaga norska kronan som påverkar försäljningen negativt medan stark amerikansk dollar påverkar bruttomarginalen negativt.
Ljusningen för bolaget är att förhandsordrarna för höstkollektionerna ökat och att bolaget hittat fler återförsäljare också bland e-handlare i Norden. I maj lanseras en uppdaterad version av den egna e-handeln och därtill lanserar en master franschise-tagare e-handel för den kinesiska marknaden. Bolaget ser också att försäljningen i de egna kanalerna ökar och knappt 40 procent av omsättningen kommer nu från egna butiker och webbutik.
Bolaget skriver i rapporten att kostnaderna ökat i och med fler egna butiker samt konsolideringen av det tyska dotterbolaget.
Pernilla Hansson/Habit