23948sdkhjf

Finland glädjer hemmafixarkedjan

I april ökade Clas Ohlson sin försäljning med 3 procent.
Kedjans aprilförsäljning ökade till 520 miljoner kronor (505). I lokala valutor ökade försäljningen med 8 procent.

Försäljningen i april påverkades positivt av en kalendereffekt om cirka 6 procentenheter med anledning av fler handelsdagar jämfört med föregående år.

Jämfört med samma månad föregående år har butiksbeståndet utökats netto med 7 butiker. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 205.

Försäljningen fördelar sig enligt följande:

Länder, MkrApril
2015/16April
2014/15Procentuell förändringSverige239231+3Norge201201+0Finland5649+15Utanför Norden2424-2520505+3
Aprilförsäljningen var därmed en helt annan och roligare historia än motsvarande för mars. Marssiffrorna visade en försäljningsminskning med 5 procent, vilket fick affärstidningen Dagens Industri att rubriksätta "Usla siffror för Clas Ohlson". Minskningen förklarades av att påsken gjorde att antalet handelsdagar blev färre jämfört med samma period tidigare år.

Kedjans totala försäljning för hela räkenskapsåret (maj 2015 till april 2016) ökade med 4 procent till 7 602 miljoner kronor (7 330). I lokala valutor ökade försäljningen med 6 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.075