23948sdkhjf

Ökat surr kring Mors Dag

Sökorden "Mors Dag" och "Mors dag present" är glödheta under maj månad. Det är dags för e-handlarna att styla sina sidor och för butiker att ladda upp till mors ära. Och det är inte bara blommor och choklad som gäller.
I år äger Mors dag rum den 29:e maj och i anslutning till det har rabattkodsplattformen Cupo Nation gjort en undersökning av svenskarnas intresse för dagen. Det är en viktig dag för många runtom i världen och exempelvis spår The National Retail Federation (NRF) att amerikanarna kommer att spendera 21,39 miljarder dollar på dagen 2016.

Cupo Nationhar analyserat de genomsnittliga sökvolymerna – alltså hur många personer som söker på en viss term på Google – för begreppen ”Mors dag” och ”Mors dag present”. Det förstnämnda begreppet ger en indikation på intresset för själva dagen, medan den andra termen i någon mån speglar intresset av att handla på dagen.

Det är tredje året undersökningen genomförs och förra året fann man att det skedde en ökning på hela 83 procent på ”Mors dag” i maj 2015 jämfört med samma månad året innan.

I maj förra året skedde det en massiv ökning i sökvolymen för ”Mors dag” – hela 368 000 jämfört med 201 000 samma månad år 2014. Samtidigt skedde det även en betydlig ökning i antalet sökningar på ”Mors dag present”, då volymen var 50 procent högre i maj 2015 i jämförelse med maj år 2014.

Av dessa siffror drar undersökarna slutsatsen att intresset för Mors Dag ökar och att det är en viktig tradition inom den svenska kulturen.

Intresset ökar

Baserat på tidigare sökvolymer har Cupo Nation dessutom genomfört en regressionsanalys, vilket möjliggör en uppskattning av genomsnittliga sökningar på begreppen i maj 2016. Prognosen för sökvolymen på ”Mors dag” i år är 445 300 – en ökning på 21 procent från förra året. När det gäller”Mors dag present” är CupoNations prognos en uppgång på cirka 15 procent, vilket betyder en sökvolym på 25 400.

- Vi har kunnat se ett ökat intresse för Mors dag inom e-handeln och blomsterförsäljningen fortsätter att öka online. Det är en personlig dag för konsumenter och många söker längs alla olika kategorier för att hitta den perfekta presenten. Samtidigt är det här en tid på året med bättre väder, vilket även kan bidra till att fler handlar i butiker. Likt Alla hjärtans dag tror jag att vi kommer röra oss från endast blommor och choklad till att inkludera ett bredare spektrum av presenter”, säger Mads Bukholt , Nordenchef på CupoNation.

Far i lä

Men hur ser intresset egentligen ut för Mors dag i jämförelse med Fars dag? Svensk handel har tagit fram en rapport där 43 procent av respondenterna anser att Mors dag uppmärksammas mer än Fars dag. En tidigare undersökning från samma organisation påpekar även att 61 procent av dagligvaruhandlarna uppger att Mors dag är mer betydelsefull för försäljningen än Fars dag. Detta korrelerar även med analysen av antal sökningar på de två dagarna under 2014 och 2015. Genom att studera Googlesökningar framstår det även som att Mors dag har en större kommersiell betydelse – 368 000 sökte på ”Mors dag” jämfört med 246 000 för Fars dag 2015 samt 201 000 jämfört med 90 500 år 2014.

.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078