Rätt varor får mackens försäljning att lyfta
Det senaste åren har trafikbutikernas försäljning tagit fart ordentligt. Det handlar om ordentliga ökningar tack vare ett smartare sortiment.
Det är satsningen på måltidslösningar som ligger bakom ökningen. Fräsch och färsk snabbmat vilket är precis vad kunderna efterfråg ar.
Måltidslösningarna bereds på plats. Det är till exempel sallader, fräscha smörgåsar, korvmenyer, bakverk med mera som haft en kraftigt positiv utveckling de tre senaste åren.
- Det är verkligen glädjande att i våra interna mätningar som utförs av HUI Research, se en så stark positiv utveckling för trafikbutikerna, säger Bengt Hedlund vd för Convenience Stores Sweden.
De senaste årens konsumentundersökningar som Convenience Stores Sweden genomfört har tydligt visat att kunderna vill ha måltidslösningar. Trenden är lika tydlig i storstad som på landsbygd.
- Man vill spara tid genom att handla måltidslösningar. Men kraven har blivit högre. Det ska vara både färskt och fräscht. Och här har verkligen trafikbutikerna utvecklat sina koncept i precis rätt riktning framhåller han.
Fresh food, som är den tredje största kategorin i trafikbutiker, hade under första kvartalet i år den starkaste tillväxten.
- Man ökade hela tio procent jämfört med samma kvartal 2015. Det tyder på att butikerna erbjuder det kunderna efterfrågar, avslutar Bengt Hedlund.