23948sdkhjf

Nu tar hem-eljätten nya kliv

Branschledaren visar en glupande tillväxtaptit, nyetablerar 18 och uppgraderar 5 varuhus under 2016. Strategin är att de fysiska butikerna stödjer den växande e-handeln.
Elgiganten skriver i ett pressmeddelande att de utökar sitt butiksnät med 23 butiker i år . Av dessa är 18 nyetablerade och 5 är äldre butiker som kommer att uppgraderas.

Under förra året växte kedjan från 78 till 157 butiker så tillväxttrenden är stark.

– Vi ser en tillväxt i samtliga försäljningskanaler och kan konstatera att de fysiska butikerna, trots en stark digital trend, fyller en väldigt viktig roll för kunderna, säger Niclas Eriksson , VD på Elgiganten.

De första nyetableringarna sker redan före sommaren i Örnsköldsvik, Gislaved och Norrtälje. Under hösten får Partille och Ängelholm Elgigantenvaruhus.

– Kunderna vill att det ska vara enkelt att handla och därför är det viktigt att finnas där kunderna finns. Vi har precis stängt böckerna för verksamhetsåret 2015/2016 och kan se att vi växer i alla försäljningskanaler inklusive butiksverksamheten trots en förflyttning mot de digitala kanalerna, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Allt fler kunder väljer att boka sina produkter via nätet för att sedan hämta ut dom i en butik inom några timmar.

– Kunderna förväntar sig alternativa leveransmöjligheter med möjlighet till snabb tillgång till sina nya produkt idag. 50 procent av alla internetordrar är collect@store idag. Med nyetableringar och flera varuhus ökar vi servicegraden ytterligare mot kunderna lokalt.

– Till skillnad från övrig detaljhandel så jobbar vi med produkter som blir allt mer komplexa och som dessutom ska kopplas samman med andra produkter i utvecklingen mot det digitala hemmet. Här har vi en otroligt viktig roll att fylla då många kunder både vill och behöver prata med en kunnig säljare inför köpet. Allt sammantaget så fyller de fysiska varuhusen med bra service och kompetent personal en väldigt viktig funktion i vår verksamhet, säger Niclas Eriksson.

Omnikanal
– Tillgänglighet och flexibilitet är viktigt för kunderna och det faktum att de kan nå oss i varuhusen, via vår hemsida eller vårt kundcenter är en absolut styrka och konkurrensfördel. Helheten är mer värd än summan av de enskilda delarna. Det får vi bekräftat med en tillväxt i samtliga försäljningskanaler, men också genom att vi får allt bättre resultat i olika varumärkesmätningar samtidigt som vi får högre servicebetyg än någonsin från våra kunder, säger Niclas Eriksson.

Den kraftiga investeringen och satsningen på nya varuhus innebär att Elgiganten kommer att ha närmare 185 mindre butiker och stora varuhus i gallerior, citykärnor och handelsområden inom ett år.

– Med det finns vi lättillgängliga för en absolut majoritet av Sveriges befolkning, oavsett ålder och tillgång till bil eller kommunala medel och ger ännu fler kunder möjlighet att välja hur de vill handla och komma i kontakta oss, säger Niclas Eriksson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.089