Marknadsföringsverktyget som "alla" använder
En ny studie från marknadsundersökningsföretaget L2 har kollat upp hur olika branscher använder sociala medier i sin marknadsföring. En solklar etta finns.
Instagram beskrivs närmast som en standard för globala företag inom en stor mängd branscher. Bilindustrin sticker ut eftersom 100 procent av bilföretagen är aktiva på Instagram.
Andel företag som är aktiva på Instagram (procent)
Bilindustrin: 100 procent
Mode: 98 procent
Skönhet: 96 procent
Klockor och smycken: 96 procent
Resor: 95 procent
Retail: 92 procent
Sportkläder: 92 procent
Drycker: 89 procent
Konsumentelektronik: 78 procent
Källa: L2 Think Tank Q1 2016
När det gäller Snapchat ser bilden annorlunda ut. Bara 25 procent av bilföretagen är aktiva på Snapchat. Snapchat är populärast inom sportkläder där 71 procent av företagen utnyttjar Snapchat följt av skönhetsföretagarna där 57 procent använder Snapchat.