Mekonomen missar
Ett svagt resultat för Mekonomen Sweden är huvudförklaringen till bilservicekedjans vinstnedgång i det första kvartalet. (Direkt) Ett svagt resultat för Mekonomen Sweden är huvudförklaringen till bilservicekedjans vinstnedgång i det första kvartalet. Det uppger vd Magnus Johansson i delårsrapporten.
-Efter den organisationsförändring som genomfördes i slutet av 2015, ser vi ännu inte att nya arbetssätt samt införande av butiksdatasystem givit önskad effekt på försäljningen.
Mekonomens rörelseresultatet blev 121 miljoner kronor i det första kvartalet (142). Väntat var enligt SME Direkts prognossammanställning oförändrade 142 miljoner. Rörelsemarginalen landade på 8,5 procent, mot väntade 10 procent.
Utöver den negativa effekten av påsken har rörelseresultatet påverkats av en ogynnsam produktmix, som dock bedöms vara en till stor del säsongsmässig effekt.
Vidare framgår att förlusten i den danska verksamheten minskade till 5 miljoner kronor, från 11 miljoner i det fjärde kvartalet.
På den positiva sidan noterar Magnus Johansson en total intäktstillväxt om 3 procent, trots en negativ påskeffekt. Den underliggande tillväxten uppgick till 9 procent. Det egna varumärket Promeister stod för 12 procent av den samlade reservdelsförsäljningen.
DIREKT