23948sdkhjf

Tillväxtraket håller sitt löfte

Bolaget har inte bara vuxit explosionsartat - det har också en 50-procentig vinstmarginal. Självklart är bolaget finalist i Retail Awards-kategorin Årets Tillväxtföretag.
Klockbolaget Daniel Wellington hade en mycket stark tillväxt under 2015. Veckans Affärer beskriver tillväxten som "extrem" - och skriver att vinstmarginalen hamnade på nästan 50 procent och att bolaget delar ut en kvarts miljard.

Veckans Affärer skrev om Daniel Wellington i höstas. Grundaren Filip Tysander sade då till tidningen att endast en naturkatastrof kunde hindra företaget från att nå sina mål. Han spådde då att omsättningen för 2015 skulle hamna på 1,5 miljarder kronor och vinstmarginalen på 50 procent.
Nu har bokslutet offentliggjorts. Det täcker perioden 1 mars till 31 december 2015 och visar att bolaget omsatte 1 413 miljoner kronor, att EBITDA-marginalen var 50,43 procent och att årets resultat blev drygt 543 miljoner kronor.

Det är en stor ökning jämfört med det första räkenskapsåret som omfattade december 2011 till februari 2013. Då var omsättningen 27,4 miljoner kronor och resultatet efter finansiella poster 10,3 miljoner kronor.

I bokslutet framgår att utdelningen blev 250 miljoner kronor. Eftersom Filip Tysander är helägare innebär det att han tog emot hela utdelningen.

Årsredovisningen listar en rad väsentliga händelser under året, bland annat grundandet av två nya bolag, ett i det kinesiska teknikcentret Shenzhen och ett i Hongkong. Vid utgången av 2015 hade DW Shenzhen 65 anställda, DW USA 25 anställda medan DW Hongkong hade 2 anställda. Det svenska moderbolaget hade i sin tur 91 anställda.

I årsredovisningen skriver bolaget bland annat " Ledningen ser en fortsatt expansion även under 2016, med fullt fokus på distribution, webshopen och tillväxt i synnerhet på de marknader som vi själva kontrollerar, det vill säga Kina och USA”.

DI skriver också att Daniel Wellington vägrar att betala för traditionell reklam, utan bedriver sin marknadsföring i sociala medier.

Daniel Wellington är en av finalisterna i Retail Awards-klassen Årets tillväxtföretag. Vinnaren tillkännages på Retail Awards-galan på Münchenbryggeriet i Stockholm på måndag, den 16 maj.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.152