Kalendereffekten sänkte Icabutikerna
Försäljningen i de svenska Icabutikerna sjönk med 0,8 procent i april, jämfört med samma månad förra året. Icagruppen räknar dock med att kalendereffekten för månaden är -2,5 procent.
I kalendereffekten ligger bland annat att påsken förra året låg i april och i år mars. Ica uppskattade därför kalendereffekten för mars i år till +2,9 procent och för april till -2,5 procent.
Räknat i jämförbara butiker blev tappet något större, 1,1 procent. Sämst gick det då för Maxibutikerna där försäljningen minskade med 1,4 procent. I Närabutikerna minskade försäljningen endast med 0,4 procent i jämförbara enheter.
Totalt uppgick försäljningen till 8 893 miljoner kronor. Under perioden januari-april uppgick försäljningen till 35 289 miljoner kronor, en ökning med 3,5 procent, eller 3,2 procent i jämförbara butiker.
Vid månadsskiftet fanns det 1 301 Icabutiker i Sverige.
Här är alla siffrorna:
April 2016 Butiksförsäljning
exkl moms Mkr Utveckling
samtliga Utveckling
jämförbara Maxi2 707-0,4%-1,4%Kvantum2 186-1,0%-1,2%Supermarket2 682-1,1%-1,1%Nära1 317-0,4%-0,2% Totalt 8 893 -0,8% -1,1% Januari – april 2016 Butiksförsäljning
exkl moms Mkr Utveckling
samtliga Utveckling
jämförbara Maxi10 7344,8%3,5%Kvantum8 6503,6%3,3%Supermarket10 7002,5%2,5%Nära5 2053,1%4,9% Totalt 35 289 3,5% 3,2%