Mat på nätet inleder starkt
Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med dryga 30 procent under första kvartalet 2016 jämfört med första kvartalet 2015. Mest ökade lösplocksförsäljningen.
Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 32 procent under första kvartalet 2016 jämfört med första kvartalet 2015. Middagslösningarna ökade med 21 procent medan lösplocket ökade med 43 procent under samma period.
– Det är alltjämt fraktkostnaden som betraktas som den största nackdelen med att handla mat på nätet. Samtidigt har livsmedelsbranschen varit bland de mest drivande för förbättrade fraktlösningar. Det är inte i många andra branscher som aktörerna erbjuder leverans på kvällar, helger och ibland samma dag, avslutar Jonas Ogvall.
Försäljningstillväxt Q1 2016 Helåret 2015 Middagslösningar21 %26 %Lösplock43 %55 % Totalt 32 % 40 %
Källa: D-food Index från Svensk Digital Handel