23948sdkhjf

Mat på nätet inleder starkt

Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med dryga 30 procent under första kvartalet 2016 jämfört med första kvartalet 2015. Mest ökade lösplocksförsäljningen.
– Matförsäljningen på nätet inledde året starkt och vi ser inga tecken på avmattning. En av fyra kunder säger att de tänker öka sin matkonsumtion på nätet under året, och Sverige ligger fortfarande en bra bit bakom de ledande nationerna. Det finns därför en stor potential för fortsatt tillväxt framöver, säger Jonas Ogvall , vd på branschorganisationen Svensk Digital Handel.

Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 32 procent under första kvartalet 2016 jämfört med första kvartalet 2015. Middagslösningarna ökade med 21 procent medan lösplocket ökade med 43 procent under samma period.

– Det är alltjämt fraktkostnaden som betraktas som den största nackdelen med att handla mat på nätet. Samtidigt har livsmedelsbranschen varit bland de mest drivande för förbättrade fraktlösningar. Det är inte i många andra branscher som aktörerna erbjuder leverans på kvällar, helger och ibland samma dag, avslutar Jonas Ogvall.

Försäljningstillväxt Q1 2016 Helåret 2015 Middagslösningar21 %26 %Lösplock43 %55 % Totalt 32 % 40 %
Källa: D-food Index från Svensk Digital Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074