Delade meningar om tidig sommar
De flesta svenskar hälsar de plötsliga sommartemperaturerna med glädje. I alla fall ur ett rent privat perspektiv. Men för handlarna kan den ovanligt korta vårsäsongen sätta tråkiga avtryck i försäljningen.
En kall april och synnerligen varm maj, ger en kort vårsäsong när tiden för att locka kunderna med typiska vårvaror blir kort. Det kan "innebära ett hårt slag för detaljhandeln" konstateras i inledningen av artikeln.
– De senaste åren har vårsäsongen varit enormt kort, säger Lena Larsson , vd på Hui research.
Speciellt kan den (alltför) korta våren slå mot modehandeln, och försäljningen av såväl kläder som skor. Vårkollektionen hinner knappt dukas fram i butik, förrän konsumenten är sugen på sommarplagg.
Även sporthandeln kan drabbas negativt, enligt Hui research.
– En kall aprilmånad är inte bra för handeln. vissa vårsortiment under vårsäsongen riskerar att brinna inne när handlarna missar tillfället att sälja, säger Lena Larsson och konstaterar:
- Mycket hänger på hur maj blir. Fortsätter det fina vädret så ökar risken att man inte köper vårkläder.