Sport och hemel direkt till bakluckan
Varorna rakt in i bakluckan. Om man har en Volvo och bor i Stockholm eller Göteborg. Nu utökar bilföretaget sitt samarbete med fler detaljhandelskedjor.
Tjänsten, som Volvo på engelska kallar "in-car delivery", lanserades i november förra året, då med Mat.se, Lekmer.se och Postnord. Först i Göteborg och sedan även i Stockholm.
Nu kopplar bilföretaget sig också samman med hemelektronikföretaget Netonnet och Intersport. Distributör är Postnord.
- Intersport satsar mer än någonsin på att skapa en shoppingupplevelse i världsklass som sträcker sig över både digitala och fysiska kanaler. Vi strävar ständigt efter att ligga i framkant i den digitala utvecklingen och uppfylla våra konsumenters önskemål och behov i en modern handel. Att erbjuda bekväma leveranslösningar är en del i detta arbete – allt för att göra det smidigt för våra konsumenter, säger Daniel Anvell , retailchef på Intersport.
Tjänsten bygger på att distributören använder en digital nyckel som kan öppna och stänga bilen en gång.
Kunden med Volvo (modellår 2012 eller senare) köper sin efterfrågade vara via e-butiken och väljer sedan bakluckeleverans. När leveransen är gjorde får kunden ett meddelande i telefonen i appen.
– Vi inför inte teknik för teknikens skull. Vi vill göra det enkelt för våra kunder. I dag har många av oss ont om tid, och att då enkelt kunna beställa det man vill ha via nätet, och sedan få leverans direkt till bilen sparar värdefull tid, säger Kristian Elvefors , vd på Volvo car Sverige.
Tjänsten är idag bara tillgänglig för stockholmare och göteborgare, men Volvo planerar att ta den vidare till fler svenska städer.