23948sdkhjf

Lokalproducerat viktigt för svenskar

Sju av tio svenskar anser att varumärkets ursprung är minst lika viktig eller viktigare än priset när de handlar. Närheten är allra viktigast när det gäller färskvaror.
Rapporten från Nielsen bygger på en global undersökning där 32 000 personer i över 60 länder har fått svara på frågor om vikten av varumärkets ursprung.

Undersökningen visar också att 55 procent av svenskarna föredrar att köpa lokalproducerat för att man då stödjer lokala företag. Viktigast av allt är att färskvarorna är lokalt producerade.

Sju av tio svenskar anser att mjölken ska vara svensk och sex av tio trycker på att även köttet bör vara svenskt. Hälften anser att även yoghurt bör vara svensk och fyra av tio köper helst lokalproducerad glass.

Däremot är det inte så viktigt var kläder, skor, tvål och schampo är tillverkade.

Största gillandet för multinationella varumärken har svenskarna när det gäller köp av datorer, mobiltelefoner och tv-apparater. Då föredrar fyra av tio globala varumärken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078