Sökoptimering utnyttjas dåligt
Sökoptimering verkar inte vara någon självklarhet ens för e-handlare. Den slutsatsen kan dras av en ny undersökning.
Rapporten bygger på en enkät med webbansvarig på närmare 600 företag, kommuner, landsting eller myndigheter i Sverige.
Inte alla sökoptimerar
Enkäten visar att företag generellt arbetar mer med sökoptimering än kommuner och landsting. Den kategori företag som arbetar mest med att sökoptimera texter är e-handlarna. Trots att deras verksamhet är helt beroende av att få trafik är det ändå bara 60 procent som sökoptimerar texter.
– Med tanke på hur viktigt träffar från Google borde vara för e-handlare är det konstigt att inte fler sökoptimerar sina webbplatser, skriver Web Service Award.
Bland företag i allmänhet är det 54 procent som sökoptimerar, medan 37 procent av de undersökta organisationerna gör det. Siffran för kommuner och landsting är 32 procent och för myndigheter 45 procent.
Brister i utbildning
Det är extremt ovanligt att webbredaktörer får utbildning i sökoptimering, enligt Web Service Award som har en nära dialog med många webbansvariga.
En större andel av företagen, myndigheterna och organisationerna arbetar med sociala medier än med sökoptimering. Hela 96 procent av webbplatserna i undersökningen arbetar med en eller flera sociala medier. Facebook, Youtube, Twitter och LinkedIn är de vanligaste plattformarna webbplatserna arbetar med.