23948sdkhjf

Smakstart för servicehandeln

Försäljningen i servicehandelns butiker ökade med 3,3 procent under årets första kvartal. Allra bäst gick det för Trafikbutikerna som ökade med 4,7 procent.
”Bra start på året för servicehandeln" - så sammanfattar branschorganisationen Svensk servicehandel och fast food årets första kvartal.

Trafikbutikerna hade sitt starkaste kvartal någonsin. Framför allt var det deras försäljning av varm mat och dryck och kiosksortiment som bidrog till den goda tillväxten.

Uppåt för alla fem

Alla fem delbranscherna i Servicehandelsindex uppvisade positiva tillväxttal. Efter Trafikbutikerna följde fast food med 4,5 procent, café med 3,5 procent, minilivs med 2,5 procent och sist spel och tobak med 1,4 procent.

Sammantaget alltså 3,3 procent i jämförbara enheter och löpande priser.

- Det var glädjande att se att försäljningen under första kvartalet 2016 fortsatte att gå starkt och att den uppåtgående trenden håller i sig. Särskilt glädjande är att alla fem delbranscherna uppvisade stigande försäljning, säger Bengt Hedlund , branschorganisationens vd.

Optimistisk bransch
Servicehandlarnas framtidstro minskade från 54 från 50 procentenheter under första kvartalet 2016 – men kan fortfarande anses vara hög, konstateras i rapporten. Detta illustrerar den optimism som präglar branschen för tillfället.

Kedjeaktörerna är alltjämt mer optimistiska än de enskilda handlarna. Få tror att försäljningen kommer att minska, men en tro på oförändrad försäljning är vanligare bland enskilda handlare än kedjeaktörer. Detta speglas delvis av att försäljningsutvecklingen har varit bättre för kedjeaktörerna under kvartalet, men det är även möjligt att de enskilda handlarna är mer försiktiga i sina prognoser.

- Att både kedjeaktörer och enskilda handlare tror på försäljningsökningar framöver lovar gott inför resten av året, säger Bengt Hedlund och fortsätter:

– Det finns dock orosmoln i form av skattehöjningar och sämre arbetsvillkor för unga, men resultatet från första kvartalet visar att servicehandelns erbjudande attraherar dagens konsumenter. Om trenden håller i sig kan 2016 bli ett bra år för servicehandeln.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094