Tack och hej då!
Efter mer än 11 år som chefredaktör för Dagens Handel har det blivit dags för mig att gå vidare. Några dagars ledighet står på tur innan nya uppgifter väntar.
En av de stora frågorna under min första tid på tidningen var de höga avgifterna för kortbetalningar som handeln tvingades betala till banker och kortföretag. Enligt Riksbanken betalade handeln 1,5 miljarder kronor för mycket i kortavgifter under 2005. När handeln lyckades förhandla ner kortavtalen så blev det självklart stora rubriker. Fortfarande är betalfrågorna i fokus, men nu handlar det mer om nya tekniker.
Säkerhetsfrågorna hade samma dignitet som de har nu, men när vi däremot skrev om e-handel i tidningen blev det starka protester. Hur kunde vi som var handelns egen tidning skriva om "de där"! När man däremot bläddrar i det senaste årets tidningar så är det svårt att hitta någon sida där inte e-handel eller omnikanal nämns.
Och så alla dessa personligheter som jag har mött genom åren. Att detaljhandeln är så dynamisk beror helt på alla entreprenörer som genom åren har startat handelsföretag och alla kunniga medarbetare som de har samlat runt sig. Det är ändå något av det bästa med det här jobbet – att få träffa så många av dessa och höra deras spännande historier.
Ett annat roligt inslag är självklart Retail Awards, som Dagens Handel driver tillsammans med Svensk Handel. Att få lyfta fram alla dessa duktiga människor och framgångsrika företag i det rampljus där de hör hemma har varit ett privilegium. Retail Awards, som firar 10 årsjubileum nästa år, har verkligen satt sig.
Nu drar jag vidare till nya utmaningar men kommer inte att lämna branschen, så kanske ses vi igen!
Jag lämnar nu över till ett kompetent gäng som kommer att fortsätta driva och utveckla Dagens Handel vidare, och det med bravur.
Thomas Karlsson