Påsken gav säljskjuts
Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,9 procent mellan mars 2015 och mars i år. Störst var ökningen för dagligvaruhandeln.
"Vid en första anblick gick den svenska detaljhandeln på högvarv under mars månad" skriver Hui Research i sin kommentar. Den preliminära försäljningssiffran landade på cirka 60 miljarder kronor, vilket motsvarar en tillväxt om 4,9 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningstillväxten förklaras dock i hög grad av att påsken i år inföll i mars medan den år 2015 inföll en månad senare, i april.
En femtedel extra på påsken
Totalt sett gynnar påskhögtiden detaljhandeln med en ordentlig försäljningsökning för dagligvaruhandeln. Påskveckan ger drygt 20 procent mer försäljning än under en normal vecka. Eftersom påsken är en viktig högtid för dagligvaruhandeln ger försäljningsutvecklingen mätt i löpande priser en snedvriden bild.
I löpande priser ökade försäljningen i dagligvaruhandeln (exklusive Systembolaget) med 5,7 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade 3,6 procent.
När justering gjorts för påsken och förändrade veckodagar ökade försäljningen i dagligvaruhandeln (exklusive Systembolaget) med 1,8 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade 3,2 procent.
För den totala detaljhandeln innebar detta en utveckling om 2,4 procent.
– Det är en lägre tillväxttakt än vad som uppvisats tidigare under året, konstaterar Andreas Svensson , konsult på HUI Research.
Skattehöjningar och sänkt ROT-avdrag
Frågan är om det starka tillväxtmönster som detaljhandeln uppvisat under en längre period kommer att bestå? De kapitalkrävande branscherna möbelhandeln och bygghandeln växer så det knakar. Men med skattehöjningar, sänkningen av ROT-avdraget och införandet av amorteringskrav den första juni kan bilden komma att förändras, tror HUI Research.
– Man får se över tid vad får för effekt. Många hushåll planerar ROT-jobb över en längre tid. Har man ställt in sig på en renovering, till exempel, och inte kunnat hitta hantverkare som hunnit med innan ROT-avdraget sänktes, då är det inte orimligt att man ändå genomför projektet, säger Andreas Svensson.
Högre än prognosen
Hittills i år är utfallet för detaljhandeln högre än HUI:s prognos för helåret. Men det väntar många tuffa jämförelsemånader under sommarn och vintern, vilket förväntas dra ner utfallet något på branschnivå liksom för detaljhandeln totalt, skriver HUI Research i sin analys.
HUI:s prognos för detaljhandelns totala försäljning 2016 ligger på en tillväxt om 4,0 procent.
Oförändrade priser på dagligvaror
I dagligvaruhandeln har det i mars inte hänt så mycket i prisledet, prishöjningstakten ligger kvar på drygt två procent för året. Andreas Svensson återkommer till årets tidigare påsk:
– Kanske har den tidiga påsken givit lite sämre förutsättningar för dagligvarubutikerna att sälja mer förädlade livsmedel, sådant som passar vid fint väder ute på altanen, säger han och tänker exempelvis på grilltillställningar utomhus med primörer.
Dämpad prisminskningstakt för sällanköp
I sällanköpsvaruhandeln har priserna sjunkit under en längre tid.
– Det man kan se det här året är att vi har fått en lägre prisminskningstakt. I mars föregående år gick priserna ner med minus 1,6 procent. Nu i mars ligger den på minus 0,7 procent, säger Andreas Svensson.
Klädhandeln och möbelhandeln har en hög andel import.
– När kronan försvagas mot de stora internationella valutorna stiger deras importpriser. Då måste man, i alla fall på sikt, höja priserna i butikerna. Men en hård konkurrens har gjort att handlarna inte vågat göra det tidigare, säger Andreas Svensson.
Fortfarande är det i elektronikbranschen som priserna sjunker mest.