23948sdkhjf

Från filmuthyrare till premiumgodiskedja

Först var det bara film. Nu är det lika mycket godis. I takt med att filmuthyrningen flyttat ut på nätet, har Hemmakväll justerat sitt erbjudande: mer godis och fler butiker i centrala lägen.

För drygt tre år sedan förändras marknaden nästan över en natt för filmuthyrningskedjan Hemmakväll.


Netflix hade presenterat ett helt nytt sätt att konsumera film via streaming.


– Det var inte Netflix i sig som var det stora hotet, utan streamingen via olagliga sajter som följde, konstaterar Stephan Andersson, vd för Hemmakväll.


Över en natt i januari 2013 förändrades hela marknaden, och Hemmakvälls butiker tappade 35 procent av omsättningen.


– Då bestämde vi att det måste till en förändring och började skissa på en helt ny affärsstrategi och ett nytt butikskoncept.


Även om intresset av att hyra filmer successivt hade minskat, så hade det befintliga Hemmakvällskonceptet från 2008 dittills tjänat väl.


– Åren 2009 - 2010 var de bästa åren någonsin filmmässigt och fram till år 2012 stod uthyrningen för närmare 75 procent av omsättningen, berättar Stephan Andersson.


Nu lämnar man den tidigare strategin att alltid finnas i destinationslägen, dit kunderna åker för att hyra film och eventuellt komplettera med något gott att äta och dricka till filmen. I stället ska butikerna framöver finnas där kunderna är, exempelvis i gallerior och stadskärnor, och satsa på ett betydligt bredare utbud av lösgodis, konfektyr och annat ätbart.



Läs mer om Hemmakväll och kedjans förnyelse i denna veckas upplaga av Dagens Handel på papper!

Prenumerera på tidningen här!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063