23948sdkhjf

Stabila intäkter för Björn Borg

Det har inte rört sig så mycket upp eller ner för sportklädesmärket Björn Borg under 2015. Den stora nyheten är att bolaget beslutat ta över distributionen i Benelux.
Björn Borgkoncernens nettoomsättning ökade med 7 procent till 574,3 miljoner kronor under förra året (538,8). Exklusive valutaeffekter minskade nettoomsättningen med 1 procent.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 52,4 procent (52,9) och rörelseresultatet uppgick till 58,6 miljoner kronor att jämföra med 56,0 år 2014.
.
Björn Borg-koncernen äger och utvecklar varumärket Björn Borg. Fokus för verksamheten är underkläder och
sportkläder, samt via licenstagare även skor, väskor och glasögon. Björn Borg-produkter säljs på ett tjugotal
marknader, varav Sverige och Holland är de största.

Björn Borg-koncernen har egen verksamhet i alla led från varumärkesutveckling till konsumentförsäljning i
egna Björn Borg-butiker och e-handel. Verksamheten omfattar varumärkesutveckling och service till nätverket
av licenstagare och distributörer, samt produktutveckling inom kärnområdena underkläder och sportkläder. Koncernen ansvarar även själv för distributionen av underkläder och sportkläder i Sverige, England och Finland, samt för skor i Sverige, Finland, Baltikum och Danmark.

Tar över Benelux
Verksamheten Björn Borg Sport i Holland är under avveckling samtidigt som en motsvarande verksamhet startats upp i Sverige.
Under fjärde kvartalet 2015 sade Björn Borg upp bolagets distributionsavtal för Holland, Belgien och Luxemburg.
Bolaget skriver i ett pressmeddelande att syftet är att i framtiden driva distributionen av Björn Borg-produkter i dessa länder i egen regi, men att de nuvarande distributörerna behåller distributionsrättigheterna under den fyra år långa uppsägningstiden, om inte parterna kommer överens om ett tidigare övertagande.

Samma antal butiker
Under året öppnades fyra butiker, en i Sverige och tre i Finland samtidigt som fyra butiker stängdes, en i Sverige och tre distributörsägda. Vid årets slut uppgick antalet Björn Borg-butiker till 41 (41), varav 21 (18) egna.

Den totala varumärkesförsäljningen, exklusive moms, uppvisade under året en ökning med 1 procent jämfört
med föregående år till 1 443 miljoner kronor (1 431). Exklusive valutaeffekter minskade försäljningen med 1 procent.

Björn Borg-aktien är noterad på NASDAQ Stockholm sedan 2007.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126