23948sdkhjf

Nätmat spås växa kraftigt

Svensk Digital Handel har släppt sin första årsrapport över livsmedelshandeln på nätet. Den visar att svenska konsumenter har en stark vilja att näthandla mat.
Rapporten Digital mathandel 2016 är framtagen av HUI Research, och beskriver konsumenternas beteenden, attityder och åsikter samt marknadens storlek och utveckling.
Den visar att allt fler konsumenter ser fördelar med handla mat digitalt.
Enligt rapporten har en av fem redan provat och under 2016 förväntas handeln växa med ytterligare 38 procent. Digital mathandel 2016 bygger på vad som uppges vara Sveriges största konsumentundersökning i sitt slag, med svar från över 5 000 personer.

Rutin
Under 2015 ökade försäljningen av nätmat med 39 procent jämfört med 2014.

- E-handel håller för många konsumenter på att bli rutin. Särskilt de yngre generationerna är vana vid att handla på nätet. När de nu börjar få barn utgör de en växande kundbas som hellre gör något annat med sin tid och energi än att handla mat i fysiska butiker. Ytterligare en stark faktor är de smarta mobilerna som möjliggör inköp när man är på språng och har lite tid över. Vardagspusslet blir lättare att lösa, säger Jonas Ogvall , vd för Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.

Tillväxt
Organisationen skriver att nätmat under en längre tid har varit en tillväxtbransch, och att 2015 var året då tillväxten också parades ihop med en större mognad hos såväl branschaktörer som konsumenter, antalet online-koncept utökades och marknadsföringen för att nå nya kunder blev väl synlig.
Var femte konsument köpte livsmedel på nätet under 2015.

Vidare skriver man att den digitala mathandeln nu står för nästan 1,4 procent av livsmedelshandelns totala försäljning och ger prognosen att livsmedelsförsäljningen på nätet kommer att öka med 38 procent under 2016.

Detta skulle ge en omsättning om 5,7 miljarder kronor vilket innebär att mat på nätet kommer att ha fördubblat sin omsättning på två år.

Konsumenterna vill

Nu förväntar sig Svensk Digital Handel att fler aktörer kommer in på marknaden, att de etablerade kedjorna kommer att uppmärksamma fler konsumenter på möjligheten att handla på nätet.

Konsumentundersökningen som rapporten bygger på visar att många av de konsumenter som i dag inte har handlat på nätet uppger att de skulle näthandla mat om möjligheten fanns på den ort där de bor. Allt som allt uppger en tiondel av dem som inte handlat mat på nätet att de kommer att göra det under det kommande året. En av fyra som i dag handlar mat på nätet uppger också att de kommer att öka sin konsumtion.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078