23948sdkhjf

Sportamore: Lönsam tillväxt

Nätsporthandlaren Sportamores rapport för första kvartalet 2016 visar hög tillväxttakt och svarta siffror.
"Sportamore inleder 2016 med fortsatt tillväxt under lönsamhet. Tillväxttakten ökade jämfört med föregående år och försäljningen i perioden växte med hela 40 (28) procent och uppgår till 145,1 (103,7) MSEK i ett kvartal som präglats av varierade väderförutsättningar och inkluderar den handelsmässigt svaga påsken. Bolaget fortsätter samtidigt att generera vinst, inte bara i hemmamarknaden Sverige utan i bolaget som helhet. Detta i det kvartal som historiskt varit kalenderårets svagaste lönsamhetsmässigt. Denna utveckling ligger väl i linje med vår ambition att gradvis skifta fokus från maximal tillväxt till tillväxt under lönsamhetsförbättring", skriver bolaget i sitt pressmeddelande.

Nettoomsättningen ökade jämfört med första kvartalet förra året och uppgick till 145,1 miljoner kronor (103,7)
Försäljningstillväxten för samma period var 40 (28) procent.
Rörelseresultatet uppgick till 1,0 miljon kronor, att jämföra med förra årets första kvartal då resultatet blev -16,6 miljoner kronor.

Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) i segmentet Sverige var 2,9 miljoner att jämföra med -7,1 miljoner kronor för Q1 2015.

Vd Johan Ryding skriver i sin kommentar att bolaget under perioden har stärkt sin ställning på samtliga nordiska marknader. "Vår strävan att leverera marknadens bästa serviceerbjudande fortsätter att locka både nya och gamla besökare och under första kvartalet växte vår aktiva kundstock med 40 000 kunder jämfört med fjärde kvartalet 2015. Bolaget har nu totalt 600 000 aktiva kunder. 37 procent av periodens kunder återkom inom 90 dagar efter föregående transaktion och köpfrekvensen bland aktiva kunder ökade. Den sammantagna tillväxten är således en effekt av dels en stor ökning i antalet aktiva kunder, men också ett högre genomsnittligt engagemang per kund. Vi har i perioden också lanserat Sportamore Outlet på den svenska marknaden och därmed öppnat dörren för en helt ny kategori kunder.

Bolaget meddelar också att bruttomarginalen i perioden förbättras till 35,0 (33,2) procent och det sammanlagda resultatet (EBITDA) för bolaget uppgår till 1,4 MSEK, att jämföra med -16,3 MSEK för samma period föregående år.
De framhåller att resultatförbättringen primärt härrör från förbättrade bruttomarginaler och minskade marknadsföringskostnader i relation till omsättning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063