23948sdkhjf

Vart fjärde e-handelsköp görs mobilt

Postnords månadsanalys för mars visar att vart fjärde e-handelsköp av varor gjordes med mobiltelefon.
Postnords detaljhandelsanalytiker Carin Blom analyserar från och med nu varje månad utvecklingen av svenskarnas konsumtion av varor via internet.
Månadsanalysen över e-handelns utveckling i Sverige under mars 2016 visar att uppskattningsvis 2,6 miljoner avslut gjordes med mobilen under månaden.
Detta innebär att 25 procent av alla e-handelsköp av varor genomfördes med mobiltelefon.

Postnord skriver i sitt pressmeddelande att "syftet med den nya mätningen är att följa och beskriva svenskars konsumtionsbeteende på nätet och bidra till att öka kunskapen om var vi står i digitaliseringen av det svenska detaljhandelslandskapet".

Analysen sker utifrån en undersökning som TNS SIFO genomför månadsvis i ett riksrepresentativt urval om cirka 1500 konsumenter i Sverige mellan 18-79 år.

Postnords månadsanalys för mars 2016 visar att mobiltelefonerna utgör en allt viktigare del i konsumenternas köpprocesser och tillika som köpkanal. Under mars månad e-handlade 16 procent av svenskarna varor med sin mobil.

- Svenskarnas mobilanvändning och teknikvana fortsätter att öka samtidigt som allt fler rena e-handlare och stora detaljhandelskedjor tar fram skräddarsydda mobillösningar som stimulerar handeln, säger Carin Blom.

I mars handlade 66 procent av alla svenskar varor på internet och sammanlagt uppskattar de att de tog emot 10,5 miljoner e-handlade försändelser. Däremot skickas inte alla paketen från svenska företag utan svenskarna handlar allt mer från utländska sajter. Av de e-handlade försändelserna var mer än vart femte paket (22%) inhandlat från en utländsk sajt.

De varor som dominerade e-handelsköpen under mars var kläder/skor, som 33 procent av e-handelskonsumenterna köpte, följt av böcker/media (26 procent), skönhet/hälsa (25 procent) och hemelektronik (19 procent).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073