23948sdkhjf

E-handeln växer i raketfart

E-handelssystemleverantören Jetshop, rapporterar idag att deras kunder ökade onlineförsäljningen med 30 procent under första kvartalet 2016, jämfört med föregående år.
Jetshop skriver i ett pressmeddelande att deras kunder växer kraftigt online.
Alla siffror visar en stark tillväxt med ökningar i transaktioner, försäljningsvolym och ordervärde.
Detaljhandeln i stort ökade med cirka 6 procent under första kvartalet 2016 men visar e-handeln en betydligt högre tillväxt. E-handelns förväntade ökning för helåret 2016 är beräknad till 16 procent för helåret 2016. En siffra som mycket väl kan visa sig vara i underkant när man tar hänsyn till den kraftiga ökning som noteras under årets första kvartal.

Volymökningar
- Det är självklart glädjande att våra kunder växer mer än dubbelt så mycket som marknaden i stort. Vår långsiktiga satsning på att erbjuda molnbaserade e-handelssystem för mid-size segmentet ser ut att vara en bra idé uppenbarligen. Vår nya affärsmodell, Elastic Commerce, för de snabbast växande kunderna har redan nått en total försäljningsvolym på 500 miljoner sett över 12 månader vilket vida överstiger våra förväntningar innan lanseringen för 6 månader sedan. Den digitala närvaron är idag självklar för konsumenten och de handlare som inte hänger med riskerar att förlora, säger Christian Zanders , CEO på Jetshop i pressmeddelandet.

Transaktionsvolymen för de kunder som använder Jetshop Commerce ökade med 30 procent under Q1 2016 jämfört med samma period 2015, från 354 miljoner kronor 2015 till 460 miljoner kronor 2016. Retailkedjor med fysisk butik som stöttar den digitala handeln ökar i alla branscher. Handlare inom bygg och heminredning sticker ut under första kvartalet med tillväxttal på uppemot 50 procent jämfört med samma period föregående år.

Att fler konsumenter hela tiden hittar till e-handeln syns också i antal transaktioner, som ökade med hela 24 procent under Q1 2016, jämfört med samma period året innan. Snittordervärdet har också ökat med 5 procent till 1221 kr, vilket tyder på att förtroendet för e-handeln hela tiden ökar.

Mobilen viktigare
Konsumenten blir också allt mer mobil. Under Q1 2016 var det drygt 60 procent av besökarna som använde en mobil enhet. Kunder med mobilt anpassad köpupplevelse rapporterar att köp från mobila enheter uppgår till cirka 40 procent. Under första kvartalet 2016 har flera av Jetshops framgångsrika kunder valt att satsa på responsiv design.

- I takt med att den mobila trafiken ökar, ökar också behovet av en anpassad köpupplevelse. De kunder som valt att satsa på mobilanpassad adaptiv design ser en markant konverteringsökning från mobil trafik, säger Kristofer Hillhammar , CPO på Jetshop.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062