Lidl hakar på svensktrenden
Lidl säljer från och med i dag 10 mejeriprodukter med märkningen "Från Sverige". Lidl har fattat ett strategiskt beslut att öka sortimentet svenska produkter, och redan nu finns det över 300 Lidl-produkter som är godkända för svensk-märkning.
– Vi jobbar redan mycket med svenska leverantörer, råvaror och produkter och det kommer vi att fortsätta göra. Den nya märkningen underlättar också i vår kommunikation. Vi hoppas också att det leder till nya kunder, flera som kanske ännu inte har förstått hur stor del av vårt sortiment som faktiskt består av svenska varor, säger Malin Laurén , inköpschef Lidl Sverige.
Lidl Sverige skriver i ett pressmeddelande att de är en av initiativtagarna via branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Idag finns ett tio-tal produkter inom mejeri från Lidls egna märkesvaror i butik. Inom en månad kommer det att finnas drygt 30 produkter i Lidl-butikerna och sedan ska sortimentet växa vidare.
De skriver också att Lidl har närmare 300 produkter godkända för märkningen "Från Sverige" eller "Kött från Sverige".
I pressmeddelandet framhåller Lidl att det är det ett viktigt strategiskt beslut för dem att öka sortimentet med svenska produkter och att därmed även stötta svenska producenter.
- Vi är glada över att vara en av initiativtagarna till Från Sverige-märkningen genom vår delaktighet i Svensk Dagligvaruhandel. Det är roligt att se märkningen lanseras och den förenkling som det innebär för konsumenter med en enhetlig märkning över flera områden, säger Katarina Rosenqvist , Hållbarhetschef Lidl Sverige.