Snabb tillväxt kostar på för Byggmax
Första kvartalet ökade Byggmax sin totala försäljning med 30 procent, jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Tillväxten i jämförbara butiker var 5,3 procent. Men det kostar att växa och att investera i nya försäljningskanaler.
Affärstidningen Dagens industri rubriksätter ”Back för Byggmax” på sin förstasida på webben och kryddar med ord som ”Snyting”, ”Rapportbesvikelse” och ”stort minusresultat”.
Flera nya butiker
Under kvartalet har Byggmax öppnat sex butiker: en Byggmaxbutik och fem Skånska Byggvarurbutiker – samtliga i Sverige.
Fem butiker har konverterats till konceptet Byggmax 2.0.
I början på januari slutförde Byggmax förvärvet av Skånska byggvaror group. Köpesumman var 936 miljoner kronor, samt en tilläggsköpeskilling om 110 miljoner kronor, som utbetalas under specificerade förutsättningar.
Nya finansmål
Styrelsen har fastställt nya finansiella mål och i kvartalsrapporten förklarar vd Magnus Agervald bakgrunden:
– De finansiella målen uppdateras som en följd av de förvärv som Byggmax genomfört och som en följd av den kraftigt expanderade e-handeln. Dessa verksamheter har en lägre lönsamhetsgrad än Byggmax övriga verksamheter.
De nya målen innebär att Byggmax nettoomsättning ska öka med 15 procent per år över tid, inklusive förvärv, och att EBITDA-marginalen skall vara minst 9 procent. Utdelningen skall vara minst 50 procent av nettovinsten.
Fler ska det bli
Målet är att samtliga kvarvarande butiker i vår ska vara konverterade till det nya konceptet och att under året öppna 10-15 Byggmaxbutiker och fem butiker för Skånska Byggvaror.
Vd flaggar för att det inte nödvändigtvis blir enkelt:
– Det finns en risk att en het fastighetsmarknad gör det svårt för oss att nå 10-15 Byggmaxbutiker till rimliga hyror.
Klara för öppning är Eurostop Arlandastad, Köping, Mora, Trelleborg och Åmål i Sverige, samt Bergen Rådal och Bergen Midtun i Norge.
BYGGMAX FÖRSTA KVARTAL, 1 januari - 31 mars, I SIFFROR:
Nettoomsättning: 737,9 (570,0) miljoner kronor
Nettoomsättning i jämförbara butiker: plus 5,3 (12,0) procent.
Rörelseresultatet uppgick till -57,8 (-16,1) miljoner kronor
Totalt antal butiker: 131
Marknader: Sverige, Norge, Finland och Danmark