23948sdkhjf

Mindre "kläm" ökar matförsäljningen på nätet

Matförsäljningen på nätet spås fortsatta växa starkt. Att allt fler kunder inte längre tycker sig behöva klämma och känna på frukt och grönt före köp, är en starkt bidragande orsak.
– Att kläm- och känn faktorn inte är lika viktig längre är ju ett kvitto på att e-handlarna behandlar sina kunder väl och sköter sina leveranser med varsam hand, säger Jonas Ogvall , vd på Svensk Digital Handel.

Organisationen har kommit med en ny rapport: Digital Mathandel 2016, framtagen av HUI Research. Rapporten beskriver konsumenternas beteenden, attityder och åsikter liksom marknadens storlek och utveckling.

Rekommenderar vänner

Den sammantagna slutsatsen i rapporten är att livsmedelsförsäljningen på nätet kommer att fortsätta att växa starkt under 2016. Det är, precis som tidigare, bekvämlighet och tidsbesparing som driver utvecklingen. Det stora utbudet lockar också kunderna till nätmathandeln.

Dessutom har konsumenterna börjat ändra beteende, de viktar fördelarna med näthandel så pass att de anser det värt att planera och beställa mat i förväg. Många nöjda kunder rekommenderar också sina vänner att köpa mat på nätet, vilket ger en snabb utvidgning av kundbasen, konstaterar rapporten.

Minskad "kläm-och-känn"-faktor

Som tidigare nämnts har också konsumentbeteendena ändras i det att andelen som vill se och känna på sin mat innan köp halverats sedan 2013.

E-handlarna har alltså lyckats skapa tillit hos konsumenterna vad det gäller kvaliteten på varor som kunderna tidigare har varit tveksamma till att beställa på nätet, som frukt och grönt, konstaterar rapporten.

– E-handlare är precis som den traditionella matbutiken beroende av kunder som kommer tillbaka. Ingen har därför råd med att leverera dåliga varor. Att packa tomaterna i botten och sedan lägga på en fyra kilos vattenmelon gör man inte om man vill behålla kunden, säger Jonas Ogvall.

Rabatter och billiga leveranser skulle locka fler kunder

Bland de konsumenter som ännu inte handlat mat på nätet finns två tydliga teman kring vad som skulle få dem att börja. Särskilt rabatter och billigare leveranser skulle locka fler att handla.

– Dessvärre verkar det vara så att många konsumenter inte känner till vad som gäller. Det finns många olika lösningar för att kunna få frakten fri och här borde handeln bli tydligare med sin information. Men rent generellt tycker jag att mathandlarna på nätet har varit duktiga på att snabbt anpassa sig efter konsumenternas krav, vilket är något som många handlare inom andra områden kan studera och lära sig av, säger Jonas Ogvall.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062