Treårsplan för Kappahls nya koncept
Kappahls ledning har nu utvärderat hur bolaget ska gå vidare med sin ombyggnadsplan för butiksnätet. Nästa steg är att respektive lands organisation mer konkret ska bestämma i vilken takt och omfattning detta ska ske under en kommande treårsperiod.
Tempot i utrullningen av Kappahls butikskoncept "For You" drogs tillfälligt ner under det andra kvartalet, samtidigt som bolaget planerade för hur satsningen ska gå vidare. Enligt Danny Feltmann har totalt sett från starten nu nästan 40 butiker byggts om enligt den nya modellen (totalt har kedjan 370 butiker).
– Nu har vi gjort den utvärdering jag tidigare talat om och vi kommer göra vissa anpassningar av konceptet och så kommer ombyggnationerna fortsätta i den takt vi ser behov för, både för totala butiksombyggnader och för en lättare version. Det är inte antingen eller, utan det kommer se olika ut i olika butiker, säger Danny Feltmann.
– Nu ska varje lands byggavdelning titta på det här och det modulsystem vi tagit fram som möjliggör att vi kan göra olika versioner av ombyggnationer. De ska ta fram en plan för ombyggnationerna för de kommande tre åren, tillägger han.
Kappahls åtgärdsprogram i Polen, för att vända verksamheten till vinst bland annat genom att stänga olönsamma butiker, ska vara fullt genomförd den 31 december 2016. Den sista februari hade Kappahl 39 butiker i Polen efter att ha stängt två stycken i sitt andra kvartal (december-februari).
– Jag kan bekräfta att det är väldigt konkreta saker på gång i positiv riktning som gör att vi håller planen. Vi håller takten för att förstärka resultatet, säger Danny Feltmann.
Om allt löper på som avsett är det meningen att Kappahl från och med den 1 januari 2017 inte längre ska visa röda siffror i Polen.
Som sista land ut i koncernen lanserade Polen e-handel i november i fjol. Hur har det gått hittills?
– Tittar man på kopplingen mellan e-handel och varumärkeskännedom så är det klart att Polen är det av våra land där varumärkeskännedomen så här långt är lägst. Men vi tycker ändå att vi har fått en fin start i Polen, säger Danny Feltmann.
Hur ser du på frågan om att öppna nya e-handelsmarknader även om ni inte finns där med fysiska butiker?
– Det är både intressant och relevant, men vi har fortfarande mycket kvar att göra på våra befintliga marknader.
För Kappahls nya koncept med fristående butiker, Hampton Republic 27 och Newbie, fortsätter expansionen. I dag finns två Hampton och tre Newbie.
– Planen är att öppna fem av varje och att på det sättet testa olika lägen och olika städer för att kunna göra en bra utvärdering, säger vd:n.
Tillgången till bra butikslägen spelar en central roll i utrullningen, men med det sagt så är ambitionen att ha nått de totalt tio butikerna vid utgången av kalenderåret 2016.