23948sdkhjf

Påsken hämmade Clas Ohlsons försäljning

Clas Ohlsons försäljning i mars påverkades negativt av en kalendereffekt om cirka 6 procentenheter med anledning av färre handelsdagar jämfört med föregående år. Minskningen blev cirka 5 procent.
Försäljningen i mars minskade med 5 procent till 489 miljoner kronor (515). I lokala valutor minskade försäljningen med 2 procent.

Jämfört med samma månad föregående år har butiksbeståndet utökats netto med 7 butiker. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 205.

Försäljningen i Sverige stannade på 235 miljoner kronor, exakt samma nivå som mars 2015. I Norge minskade försäljningen med hela 12 procent, från 201 till 179 miljoner kronor på grund av påsken, medan försäljningen i Finland ökade från 52 miljoner till 53 miljoner. Försäljningen utanför Norden minskade från 25 till 23 miljoner kronor.

Den totala försäljningen för räkenskapsårets första elva månader (maj 2015 till mars 2016) ökade med 4 procent till 7 082 miljoner kronor (6 824). I lokala valutor ökade försäljningen med 6 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.052