23948sdkhjf

Deras tjänstefiering är världsunik

Inte bara vd för en snabbväxande byggkedja. Utan också producenten bakom en av Sveriges mest sedda filmer. Så presenterades Byggmax vd Magnus Agervald idag på förmiddagen, när han äntrade Heta stolen på butiksmässan Shop Nordic.
I ett samtal med Dagens Handels Ylva Åkesson diskuterades bland annat omnikanal. Kedjan var tidigt ute med e-handel i sin bransch, redan 2008. Idag slussas en femtedel av all försäljning via e-handeln.

Växer med omnikanal

Höstens förvärv av Skånska byggvaror har givit ytterligare skjuts åt e-försäljningen.

Hos Byggmax fungerar e-handeln bäst i samspel med varuhusen. Och också där finns tillväxtplaner. Med 76 varuhus på den svenska marknaden finns plats för fler, bland annat i Stockholmsregionen. Även i Norge och Finland finns tillväxtpotential.

Växer med tjänster

Byggmax är nominerat till Retail Awards i två kategorier: Årets butikskedja och Årets totala köpupplevelse.

En viktig orsak är deras digitala tjänst Byggplaneraren, där kunden kan räkna, rita och designa det egna byggprojektet från ax till limpa. Antingen hemma helt själv på egna datorn, med hjälp av kedjans kundtjänst på telefon eller butikspersonalen på butiksdatorerna.

I tillägg finns tjänsten Proffsbyggt, där kunden via varuhuset bokar till exempel en golvläggning eller en badrumsrenovering. Kunden slipper jaga offerter, arbetet görs till fast pris och Byggmax står för garantin. ROT-avdrag dras direkt vid beställning.

– Det här kan bara erbjudas av den som jobbar med fast pris. Tjänstekombinationen är världsunik, vi har inte sett någon annan som gör det här, säger Magnus Agervald.

Fyra femtedelar av Byggmax kunder är privatpersoner, resten proffs. Ett grundläggande motto hos företaget är ”Samma pris till alla”.

Utbildar hanterkare i kundvård

Många företag, inte minst de som arbetar med e-handel, funderar på hur de ska kunna få med sitt varumärke ända ut till slutkunden, allra helst när leveransen utförs av tredje part.

Motsvarande utmaning har Byggmax där hantverkaren, som kunden anlitat via Byggmax fastpristjänst, blir varumärkets budbärare under många långa timmar ute i kundens hem.

– Ja, det här har vi tänkt mycket på och vi har också genomgångar med uppdragstagarna, sade Magnus Agervald och berättade att kunderna får tillgång till ett enkelt system för att betygsätta hantverkarna.

Betygen ses enbart av Byggmax ledning, som utifrån dessa avgör om samarbetet ska fortsätta eller inte.

– Snart drar vi också igång en utbildning, Byggmaxakademin, för ”våra” hantverkare. Det kommer inte att handla om att bygga och snickra, det kan de redan, utan om hur man bemöter kund.

Populära gör-det-själv-filmer på nätet

Och filmen då – ja, det handlar förstås om en av de många instruktionsfilmer som finns utlagda på hemsidan.

Och den mest sedda av dessa är filmen om hur man bygger altan.

– Många av våra kunder är mycket väl pålästa och många har sett filmerna. Då gäller det att våra medarbetare också har gjort det, och är lika kunniga, konstaterade Magnus Agervald.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11