Tydlighet och sortiment avgörande för butiken
– Bliv vid din läst och bli tydligare i det du är. Den fysiska butiken kan inte vara allt för alla idag. Det finns det alla som är.
”Handelns hemligheter – om konsten att sälja mer till fler” var titeln på hennes föredrag.
Sortimentet är grunden
– Grunden är rätt sortiment. Om vi ska lyckas höja snittkvittot genom att sälja dyrare produkter, till exempel, måste ju de produkterna finnas i sortimentet, sade hon bland annat.
Den som gör kundresan, och för en stund bokstavligt och bildligt placerar sig utanför den egna verksamheten och butiken, kan få få syn på nya saker och få goda insikter.
” Personligt sälj ger dyrare köp”
Om rätt sortiment är på plats, måste det sedan stöttas i butiken. Men rätt exponering och rätt serivce hos personalen.
– En personlig försäljning kan stötta just de dyrare produkterna. Visa på skillnaden mellan produkterna och göra den tydlig för kunden.
Sambandsförsäljning och impulsköp bidrar också till att kunden fyller på shoppingbagen.
Helena Schmidt återknöt avslutningsvis till e-handeln och den fysiska butikens möjligheter att ge den en match:
– E-handeln har möjligheten att erbjuda nästan allt för alla. Den möjligheten har inte den fysiska butiken. Det enda som gäller för den, är att bli ännu bättre och ändå tydligare.
Foto: Siw Kejonen