23948sdkhjf

Mer utvalt och fler historier i framtidens butik

– Vikten av att kunna berätta en bra historia blir allt viktigare, säger Klara Wistam från retailbyrån Workshop, en av Shop nordics många talare.
Nu på förmiddagen var Klara Wistam på butiksmässans Scen 1 och talade på temat Framtidsäkra ditt retailkoncept.

Vikten av storytelling, att kunna berätta en bra historia, var något som hon lyfte fram.

Idag finns en mängd varor, och enkla möjligheter att – via nätet – jämföra priset. Begreppet produkt har blivit mer komplext.

– De värde, de värderingar och det som ditt varumärke står för kommer att vara din produkt, säger Klara Wistam.

Hon talar också om vikten att hjälpa kunden att välja: ”curera mera”. Dagens stressade konsument har en mängd valmöjligheter men desto sämre med tid. Det blir helt enkelt svårt att välja.

– Vi kommer att få se fler supersegmenterade butiker och livsstilsbutiker med ett brett, men noga utvalt, sortiment, säger Klara Wistam och använder det engelska begreppet ”lifestyle one-stop-shops”.

Här knyts resonemanget ihop, där just butiken blir central för att berätta den där spännande historien.

– Det gamla ”buying and selling” blir ”showing and telling”, som Klara Wistam uttrycker det.

Hon berättar om restaurangen Proviant i Stockholm, en kvarterskrog med eget mikrobryggeri som också erbjuder kurser.

– Det här är ”edutainment”, vi som kunder vill gärna gärna veta mer och bjudas på det där lilla extra, säger hon.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062