H&M undersöker e-handel på södra halvklotet
H&M fortsätter att hålla ett högt tempo i sin onlineexpansion och bolaget tittar på att på lite sikt etablera e-handel såväl på det södra halvklotet som i samarbete med sin franchisetagare i Mellanöstern.
Senare i år kommer H&M att öppna e-handel i Grekland, Kanada och Sydkorea. Expansionen in i Japan kommer att ske "inom kort" och vid slutet av året kommer bolaget erbjuda onlineförsäljning på 34 marknader.
Hur ser era expansionsplaner för e-handeln ut för 2017?
"Nu har vi haft en bra expansion där vi efter att ha investerat mycket fått en bättre plattform. De var tio nya länder 2015 och nu i år blir det totalt elva nya. Det kommer fler nya marknader under 2017, men vi vet inte ännu hur många", säger Karl-Johan Persson.
"Vi tittar bland annat på södra halvklotet, Australien, Sydafrika och Sydamerika, men det blir en lite annan komplexitet med de omvända säsongerna", tillägger han men påpekar att det ännu inte är klart om det rör sig om 2017 eller senare.
Hur ser du på e-handel i Mellanöstern där ni i dag har många butiker med ett franchiseupplägg?
"Det tittar vi också på. Vi har lite olika spår som vi håller på att utvärdera nu. Vi kommer att gå in och det blir i samarbete med vår franchisepartner, men vi håller på att utvärdera på vilket sätt", säger Karl-Johan Persson.
När det gäller nya marknader för fysiska butiker under 2016 finns redan planer för Nya Zeeland, Cypern och Puerto Rico.
Blir det några nya marknader under 2017?
"Absolut, det kommer vi att berätta om lite senare under året. Men vi tittar på flera nya marknader för 2017", säger vd:n.
Brasilien?
"Brasilien tittar vi på, men det är faktiskt inte bestämt om och när vi ska gå in. Det är ett land vi följer där det är lite komplexare med tullar och restriktioner. Sedan finns det många andra länder som kanske inte är så stora geografiskt, men stora till befolkningsantalet. Det finns länder i Sydostasien, Mellanöstern och Sydamerika som vi tittar på", säger Karl-Johan Persson.