23948sdkhjf

Hos dem är nätmaten populärast

Nätmathandeln fortsätter att växa. Och drivande är unga barnfamiljer i storstad med god ekonomi.
Nästa vecka publiceras rapporten Digital Mathandel 2016 framtagen av Hui Research för Svensk Handel.

Den övergripande slutsatsen är att livsmedelsförsäljningen på nätet kommer att fortsätta att växa starkt under 2016. Bakom ökningstakten står framför allt barnfamiljerna.

- Prognosen är att mat på nätet ökar med nästan 40 procent under 2016 och det finns inget som tyder på att utvecklingstakten avstannar. Snarare tvärtom. Marknaden har tidigare till övervägande delen bestått av nischade e-handlare, men nu är alla de stora kedjeaktörerna inne eller på väg in på den digitala marknaden, säger Jonas Ogvall , vd Svensk Digital Handel.

Typisk ung storstadsfamilj

Den typiska konsumenten som handlar mat på nätet är mellan 26 och 35 år, bor i en storstad och har barn.

Livsmedelshandel via internet är också mer populärt bland hushåll med högre inkomster. Ju högre inkomst, desto större andel av hushållen anger att de köper livsmedel via nätet.

De större städerna driver tillväxten, mycket beroende på att tillgången på hemleverans är som störst där.

Landsorten hämtar upp i butik

I mindre städer och på landsbygden handlar mat på nätet till största delen om att lägga en order på internet och sedan hämta upp kassarna i butik.

Det tycks också som att handla mat på nätet är ett komplement till att handla i fysisk butik. Endast några få procent av de tillfrågade anger att man har sin huvudsakliga livsmedelskonsumtion på nätet.

- Idag spenderar många flera veckor varje år på att handla mat och bära hem tunga kassar från affären. Mathandeln på nätet frigör ju massor av tid och gör det lättare att få ihop vardagspusslet, vilket framför allt barnfamiljer i städer har upptäckt, säger Jonas Ogvall.

Mobilen driver matnäthandeln

E-handel håller för många konsumenter på att bli rutin. Särskilt de yngre generationerna är vana vid att handla på nätet. När de nu börjar få barn utgör de en växande kundbas som hellre gör något annat med sin tid och energi än att handla mat i fysiska butiker, argumenterar rapporten.

Ytterligare en stark faktor är de smarta mobilerna som möjliggör inköp när man är på språng och har lite tid över.

25 procent av de konsumenter som handlat mat på nätet under 2015 uppgav att de köpt livsmedel via mobilen. En andel som står i paritet med den andel som handlar med mobilen i e-handeln i stort.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079