Maxi fortsätter dra
Försäljningen i de svenska Icabutikerna ökade med 6,3 procent i mars, jämfört med samma månad förra året. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 6,0 procent.
Det är fortsatt Ica Maxibutikerna som ökar mest när Ica redovisar månadsförsäljningen för mars i sina butiker. Formatet ökade med 8,5 procent och är det format som ökat mest inom Ica. Den svagaste utvecklingen finns i mellanformatet Ica Supermarket, som ökade 4,4 procent. Ser man på jämförbara butiker ser det likadant ut, även om skillnaderna mellan formaten är mindre.
Försäljningen totalt under mars uppgick till 9 390 miljoner kronor. Ackumulerat för året första tre månader summeras försäljningen till 26 396 miljoner kronor, en ökning med 5,1 procent mot förra året.
Icagruppen bedömer att kalendereffekten för mars är +2,9 procent, vilket innebär att den jämförbara försäljningsökningen är mindre än de redovisade siffrorna.
Här är alla siffrorna:
Mars 2016 Butiksförsäljning
exkl momsMkrUtveckling
samtligaUtveckling
jämförbaraMaxi2 8788,50%7,50%Kvantum2 2856,20%6,00%Supermarket2 8384,40%4,60%Nära1 3905,60%6,00%Totalt9 3906,30%6,00% Januari – mars 2016 Butiksförsäljning
exkl momsMkrUtveckling
samtligaUtveckling
jämförbaraMaxi8 0266,70%5,30%Kvantum6 4645,20%4,90%Supermarket8 0273,70%3,80%Nära3 8794,30%4,90%Totalt26 3965,10%4,70%