23948sdkhjf

Gränsen mellan tjänster och varor suddas ut

LEDARE: Att erbjuda kunderna tjänster som komplement till varorna kan ge både ökad lönsamhet och konkurrensfördelar. Men allt fler tjänsteföretag söker sig nu till handelsplatserna vilket gör att konkurrensen om kundernas plånböcker hårdnar ytterligare.
Nyligen presenterade Svensk Handel en rapport om lönsamheten inom detaljhandeln, som presenteras på nyhetsplats i tidningen. Detaljhandeln ser ju ut att gå som tåget, i snart två decennier har försäljningen i handeln stadigt gått uppåt. Men när man börjar skrapa på ytan, och tittar på vilka rörelsemarginaler som handelsföretagen har blir bilden en helt annan.

Visst finns det butikskedjor som kan glädjas åt ökande vinster, men många handelsföretag – såväl stora som små – har det betydligt tuffare.

I den allt hårdnande konkurrensen, inte minst från den växande e-handeln, är det svårt att höja utpriserna även om inköpspriserna ökar. Dessutom är det ofta som butikerna tvingas "köpa" försäljning, med hjälp av reor och priskampanjer som urholkar marginalerna ytterligare.

En lösning, som många butiker och kedjor har börjat anamma, är att komplettera sitt utbud med tjänster av olika slag. Under de senaste åren har tjänster tagit en allt större del av hushållens konsumtion. Men nu har handeln börjat ta tillbaka utläggen på olika tjänster ur konsumenternas plånböcker.

Det är en smart lösning på många sätt. Dels innebär det en möjlighet att få verksamheten att växa och som kan tillföra nya intäkter. Tjänster är oftast inte lika priskänsliga och risken för priskrig är minimal. Och dels är det ett sätt att särskilja sig från sina konkurrenter och att kunna ge ett erbjudande som inte "alla andra" har.

Samtidigt närmar sig nya tjänsteföretag konsumenterna i handeln. Allt fler ser gallerior och köpcentrum som nya arenor för att möta nya kunder. Bland annat är det tandläkare som planerar att precis som optikerna tidigare gjort, tvätta bort klinikstämpeln och skippa de vita rockarna. Nu öppnar tandläkarna butiker i köpcentrum där patienterna blir kunder som droppar in för en undersökning eller tandblekning.

Och nu börjar de många leklanden också att expandera på handelsplatserna. De vill finnas där människorna rör sig och bli ett naturligt inslag i utbudet.

Visst finns det en win-win situation här. Handeln drar kunder och tjänsteföretagen och vice versa. Men det innebär också att kampen om kundens plånbok hårdnar ytterligare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063