23948sdkhjf

Nätmat för 5,7 miljarder

Försäljningen av livsmedel på nätet väntas växa med 38 procent under 2016.
Under 2015 ökade försäljningen av e-handlad mat med 39 procent jämfört med 2014. Under 2016 väntas handeln växa med 38 procent och omsätta 5,7 miljarder kronor. Det visar rapporten Digital mathandel 2016 som publiceras av Svensk Digital Handel.

Det innebär att mat på nätet kommer att ha fördubblat sin omsättning på två år.

Den fortsatta utvecklingen grundar sig i en rad olika faktorer. Till att börja med kommer fler aktörer in på marknaden. I synnerhet de etablerade kedjorna kommer att uppmärksamma fler konsumenter på möjligheten att handla på nätet. Vidare satsar redan etablerade aktörer stort på marknadsföring och utökar sina upptagningsområden.

– E-handel håller för många konsumenter på att bli rutin. Särskilt de yngre generationerna är vana vid att handla på nätet. När de nu börjar få barn utgör de en växande kundbas som hellre gör något annat med sin tid och energi än att handla mat i fysiska butiker. Ytterligare en stark faktor är de smarta mobilerna som möjliggör inköp när man är på språng och har lite tid över. Vardagspusslet blir lättare att lösa, säger Jonas Ogvall , vd på Svensk Digital Handel.

Läs också Livsmedel ökar på nätet
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.059