Nätmat för 5,7 miljarder
Försäljningen av livsmedel på nätet väntas växa med 38 procent under 2016.
Det innebär att mat på nätet kommer att ha fördubblat sin omsättning på två år.
Den fortsatta utvecklingen grundar sig i en rad olika faktorer. Till att börja med kommer fler aktörer in på marknaden. I synnerhet de etablerade kedjorna kommer att uppmärksamma fler konsumenter på möjligheten att handla på nätet. Vidare satsar redan etablerade aktörer stort på marknadsföring och utökar sina upptagningsområden.
– E-handel håller för många konsumenter på att bli rutin. Särskilt de yngre generationerna är vana vid att handla på nätet. När de nu börjar få barn utgör de en växande kundbas som hellre gör något annat med sin tid och energi än att handla mat i fysiska butiker. Ytterligare en stark faktor är de smarta mobilerna som möjliggör inköp när man är på språng och har lite tid över. Vardagspusslet blir lättare att lösa, säger Jonas Ogvall , vd på Svensk Digital Handel.
Läs också Livsmedel ökar på nätet