23948sdkhjf

83 procent överger varukorgen

Varukorgar för 270 miljarder överges när det är dags att betala nätköpet.
83 procent av alla varukorgar lämnas innan köpen slutförs, det visar det digitala marknadsföringsbolaget Apsis studie på 1 007 svenska e-handelskonsumenter. Den svenska E-handeln omsatte 90 miljarder förra året - avbrutna köp motsvarar tre gånger så mycket; cirka 270 miljarder.

Samtidigt visar rapporten att påminnelsemail effektivt fångar upp konsumenter och konverterar avbrutna köp. Trots det har nästan hälften av de svenska e-handelskonsumenterna aldrig fått ett sådant mail.

- E-handelns utveckling är snabb; alla vill ligga i framkant och det är lätt att glömma det mest basala. Att skicka ett påminnelsemail och reda ut varför kunderna överger sina varukorgar borde vara grundläggande. Det är andra året som vi undersöker det här och det inte skett någon förbättring sedan förra året, säger Emil Eriksson, e-handelsspecialist på Apsis.

Undersökningen är genomförd av Yougov på uppdrag av Apsis. Under perioden 4-6 mars 2016 intervjuades ett riksrepresentativt urval av befolkningen i åldrarna 18-74 år. Studien visar även på de viktigaste orsakerna till att konsumenter avbryter sina köp:

47 % - kan ej se slutgiltigt pris (frakt, dolda, avgifter etcetera)
34 % - jag påbörjade köp (skall nog köpa senare)
28 % - slutpriset var för högt
19 % - önskat betalningssätt fanns ej
11 % - saknades information kring leverans
9 % - krångligt
9 % - ville inte registrera en användarprofil

Bland de attraktivaste erbjudandena för att locka kunder till att fullfölja köp är, föga förvånande, rabatt och fri frakt. En stor del uppger dock även att en tydlig översikt över varukorgen också är viktigt samt att de lätt kan komma tillbaks till samma plats i butiken.

- Ett enkelt tips är att lägga in en tydlig knapp i mailet som direkt skickar kunden tillbaks till dit de avbröt sitt köp, det är förvånansvärt effektivt, säger Emil.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.059