Välbesökt frukost med Dagens Handel
På torsdagsförmiddagen genomförde IT-företaget Accigo och Dagens Handel en frukost på temat konsumentinsikt.
Antropologen Katarina Graffman gör närstudier av svenska människor i deras konsumentsituationer. Hon menar att antropologen tar vid när marknadsundersökningen inte räcker till. "Människor säger inte vad de tänker, vet inte vad de känner och gör inte som de säger."Därför är det viktigt att observera - för de flesta köpbeslut fattas med känslan.
Webbhallens vd Wilhelm Sporrong gav sina synpunkter på vanliga kundklubbar - som han betraktar som ett ganska ointelligent sätt att försöka fånga kunderna med rabatter och specialerbjudanden. Webhallens recept för kundvård är att hålla fräscha butiker, men att ge kunden möjlighet att förbeställa på nätet.
80 procent av butiksförsäljningen består av förbeställda order som kunden väljer att hämta i butik, just för att de vill komma till butiken.
- Utlämningsställena är e-handlarnas blödande akilleshäl, säger han, det är varken bekvämt eller roligt för människor att hämta sina paket på trista utlämningsställen.
När handeln sågs som ett nödvändigt ont, mer som en intäktskälla för staten, då var den reglerad. Först på 1860-talet fick vi näringsfrihet, slopade stadstullar - berättar Anders Houltz. Han gjorde en exposé över handelns utveckling från gårdfarihandlare, lanthandel, specialbutiker, varuhus och moderna köpcentrum.
Handlare bör engagera sig i mer i stadsutveckling var en synpunkt som kom fram i den efterföljande diskussionen.