H&M:s resultat över förväntan - men försäljningen var svag
Klädjätten H&M:s resultat och marginal var bättre än väntat. Men försäljningen under mars var inte ens i närheten av vad analytikerna förväntat sig.
Hennes & Mauritz redovisar ett rörelseresultat på 3 270 miljoner kronor för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2015/2016. Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 3 089 miljoner kronor.
Bruttomarginalen blev 52,0 procent, jämfört med förväntade 51,4 procent.
Koncernens omsättning inklusive moms ökade med 9 procent i lokala valutor under första kvartalet. Omräknat till SEK ökade försäljningen inklusive moms med 8 procent till 50 624 (46 791) miljoner kronor. Det innebär att försäljningen steg med 2 procent i mars, jämfört med samma månad året innan då försäljningstillväxten var 10 procent. Försäljningssiffran är exklusive valutakursförändringar och inklusive moms.
"Fjolårets mars hade gynnsamma väderförhållanden för säsongen medan det har varit det omvända i år", skriver H&M i rapporten, och påpekar att försäljningen i mars, april och maj ska ses ihop på grund av variationer i både väder och när på året påsken infaller.
En sen påsk är bättre för bolaget än en tidig sådan, heter det beträffande det sistnämnda. I år inföll påsken relativt tidigt och under mars.