23948sdkhjf

Så mycket ökar e-handeln

Den svenska e-handeln förväntas öka med 16 procent i år. I kronor skulle det ge en ökning på 8 miljarder.
Bakom prognosen står Hui research, Svensk digital handel och Postnord.

Tre faktorer pekas ut som drivande. Att kedjorna fortsätter att satsa på omnikanal är en av dem. Att handeln blir mer mobil, där den smarta telefonen blir allt viktigare i köpprocessen, är en annan. En svag krona som förväntas hålla kvar konsumtion inom landet bidrar också.

Drygt 60 procent av detaljhandelsföretagen har idag försäljning i flera kanaler och andelen spås öka. Kedjorna satsar allt mer på sina digitala kontaktytor samtidigt som de renodlade nätaktörerna utvecklar sitt erbjudande och vässar sina digitala strategier, skriver Postnord i sin analys.

Handeln mer mobils

Att kunderna växlar mellan sina olika mobila apparater på väg fram till nätköpet är inget nytt, men trenden har nu fått ordentligt momentum. Allteftersom mobilanpassar retailaktörerna sig för att underlättar köp via mobilen.

Konverteringen i mobiltelefonerna ökar och under 2015 handlade cirka fyra av tio nätkonsumenter varor via sin mobiltelefon. Denna siffra kommer att stiga under året, förutskickas i rapporten.

– Svenska konsumenter efterfrågar enkelhet och valmöjligheter i sin köpprocess. De vill handla vid tidpunkter som passar dem och i de kanaler som är relevanta för ögonblicket. Detta ställer högre krav på företagen att leverera smidiga lösningar på kundens initiativ, säger Carin Blom , detaljhandelsanalytiker på Postnord.

En tredjedel av tillväxten

Den totala detaljhandelsförsäljningen spås öka med 4,0 procent under 2016, enligt mars Konjunkturbedömning från Hui research. Prognosen för e-handeln om 16 procent innebär att e-handeln i år kommer att stå för drygt 30 procent av den totala tillväxten i handeln. Detta skulle i sin tur innebära att e-handeln kommer att stå för närmare 8 procent av den totala försäljningen i handeln.

– Prognosen om en tillväxt på 16 procent under det kommande året är stark men inte överraskande, då e-handeln fortfarande växer och attraherar nya konsumenttyper. För detaljister som inte har en digital försäljningsstrategi innebär prognosen att drygt 30 procent av detaljhandelns tillväxt 2016 ligger utanför deras räckvidd, säger Carin Blom.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079