H&M växte snabbt 2015
Snabb expansion, nya marknader, ökad e-handel men minskad marginal - det är kontentan av H&Ms årsrapport för 2015. 413 nya butiker nettoöppnades, och H&M gick in på 5 nya marknader.
Under året låg stort fokus på att expandera H&M:s övriga butikskedjor som COS, &other Stories och Monki.
Det sker också en snabb expansion på existerande marknader.
H&M:S största marknader är i dag Tyskland, följt av USA, Storbritannien, Frankrike, Kina, Sverige och Italien.
Tillväxt på stora marknader
USA och Kina expanderar snabbt, där ökade försäljningen under 2015 med 45 respektive 41 procent i svenska kronor räknat, och det öppnades 59 nya butiker i USA och 83 nya i Kina.
I Tyskland och Sverige är marknaderna mer mogna. Det tillkom 9 nya butiker i Tyskland och försäljningen ökade med beskedliga 6 procent i svenska kronor, medan Sverige inte fick någon nettoökning av antalet butiker, men försäljningen ökade ändå med 6 procent.
H&M hade vid utgången av 2015 hela 3 610 H&M - butiker på 61 marknader, 106 Monkibutiker på 13 marknader, 30 &other stories-butiker på 10 marknader, 20 Weekday-butiker på 5 marknader och 2000 Cheap Monday-återförsäljare på 35 marknader och 5 Cheap Monday-butiker på 4 marknader.
Totalt var antalet H&M-ägda butiker 3,924.
Näthandel växer
Under 2015 lades mycket kraft på att bygga upp on-lineverksamheten för H&M och för de övriga butikskedjorna. H&M finns i dag på nätet på 23 marknader,och ambitionen är att under 2016 öppna ytterligare 9 marknader. Weekday finns på 18 marknader, Cheap Monday finns på 18 marknader online, &other stories finns på 13 online-marknader, och COS på 19.
H&Ms globala försäljning blev under 2015 209,921 miljoner kronor. Det var en ökning på 19 procent jämfört med 2014. Rörelseresultatet blev 26,942 miljoner svenska kronor. Marginalen försämrades, från 16,9 procent till 14,9 procent.
Värderingar
I den rikt illustrerade årsrapporten skriver företaget om sin inriktning och sina ambitioner. Två stora områden är hållbarhet och goda förhållanden för alla som producerar varor för företagets kedjor. H&M äger varken fabriker och eller butiksfastigheter. De samarbetar med cirka 820 oberoende leverantörer, främst i Asien och Europa. I rapporten poängteras att man strävar efter utveckla långsiktiga relationer med leverantörerna och att ställa krav på att dessa följer H&M:s riktlinjer för arbetsförhållanden och levnadslöner.
H&M strävar också efter att skapa mer resurssnåla tillverkningsprocesser, och att skapa system för återbruk och återvinning och skriver att målet är en cirkulär ekonomi.