23948sdkhjf

Tid att också cityhandeln utvecklas

LEDARE: Det krävs en god balans mellan externhandel och cityhandel för att detaljhandeln ska kunna utvecklas, något som de styrande i allt fler städer börja komma till insikt om.
Efter många år med fokus på expansion av handelsplatser och externcentrum har man på flera håll i landet nu börjat engagera sig i utvecklingen av citykärnan och handeln i city. I många städer har centrumhandeln redan utarmats, där konkurrensen är tuff från de välarrangerade handelsplatserna utanför, med påkostade satsningar på från kedjor och fastighetsägare och gratis parkeringsplatser. Kommunerna har många gånger gjort stora satsningar på infrastruktur för att kunna göra externhandeln tillgänglig, och som city har fått lida av. Det finns många exempel på stadskärnor där skyltfönstren lyser tomma och anrika butiker har ersatts av kebabserveringar och godisbutiker.

Många centrumföreningar stångar sig blodiga mot politiker som hårdnackat vägrar sänka parkeringsavgifterna i de centrala delarna av staden för att ge cityhandeln bättre konkurrensmöjligheter. Och på många håll för enskilda handlare en tuff kamp mot fastighetsägare som inte vill gå dem tillmötes med mer modesta hyror.

Därför är det glädjande när det börjar rapporteras om städer där man faktiskt har kommit så långt att stadens styrande, fastighetsägare och handlare tillsammans har kommit överens om att satsa på cityhandeln. Till exempel Karlstad, som efter år av satsningar på externhandelsområdet Bergvik nu vill ha en bättre balans och därför har beslutat att satsa mer på handeln i stadskärnan.

Handeln i Sverige har haft en stadig positiv utveckling under en lång tid och kommer att fortsätta växa även framöver. Men det kan inte handla om valet att satsa på externhandel eller cityhandel. Den självklara ambitionen måste vara att utveckla både handelsplatser i städernas utkanter och cityhandeln. Konsumenterna har olika preferenser hur och var de vill shoppa och åsikterna om vad som är en trevlig shoppingupplevelse går isär. Först med en bra balans mellan externhandel och cityhandel ges detaljhandeln en chans att fortsätta sin positiva utveckling.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078