Ny rapport om handelns lönsamhet
Ökande internationell konkurrens i kombination med stigande kostnader för inköp, hyror och pressar lönsamheten i handeln enligt en färsk rapport som HUI research gjort på uppdrag av Svensk Handel.
Digitalisering och nya konsumentbeteenden driver en strukturomvandling som snabbt förändrar förutsättningarna för handel, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande, där man också betonar att handeln ofta beskrivs som en välmående bransch med en försäljning som ökat från cirka 400 miljarder år 2000 till 700 miljarder år 2014, det vill säga en ökning med 75 procent.
Det är en kraftig tillväxt, men från Svensk Handels sida betonar man att vinsterna, mätt som rörelseresultat, bara ökat från cirka 12 till 15 miljarder kronor, eller 27 procent, och att handeln koncentreras till ett fåtal framgångsrika kedjeföretag medan stora delar av handelns 60 000 företag är helt utan vinst och att många därför saknar möjlighet att investera i framtiden.
Sviktande lönsamhet
- Detaljhandeln brottas med stora lönsamhetsproblem. En förklaring till det är den tilltagande digitaliseringen och internationaliseringen som innebär att handeln i dag konkurrerar på en global marknad. Konkurrensen har hårdnat och priserna har inte kunnat höjas i motsvarande grad, säger Jonas Arnberg , chefsekonom på Svensk Handel.
Enligt rapporten som undersökt lönsamhetsutvecklingen under en längre period har försäljningstillväxten har ökat snabbare i sällanköpsvaruhandeln än i dagligvaruhandeln,vilket medfört att sällanköpsvaruhandeln har ökat sin relativa andel av detaljhandelns försäljning.
Rapporten beskriver detta som en naturlig följd av att hushållens konsumtion av livsmedel successivt minskat som andel av den totala konsumtionen i takt med ett ökat välstånd.
Där står också att dagligvaruhandelns rörelsemarginal har stigit från låga nivåer i början av mätperioden, framförallt för branschen totalt men även för medianen. Noterbart är att dagligvaruhandeln avviker från den övriga detaljhandeln med omvänd utveckling mot konjunkturen och att branschen ökat snarare än minskat sina marginaler efter finanskrisen.