Handlare måste engagera sig mer i besöksnäringen
Det finns bra förutsättningar för att turismen kommer att öka i Sverige med ännu fler utländska besökare. Elisabet Elmsäter Vegsö på Svensk Handel råder landets handlare att inte förbise denna viktiga kundgrupp utan att engagera sig mer med andra aktörer i besöksnäringen.
Svenska och utländska besökare spenderade 73,7 miljarder kronor i detaljhandeln under 2014, vilket är mer än var tionde krona i våra kassaapparater. Besökarna är en växande kundgrupp som skapar tillväxt och tillför nytt kapital både för sällanköps- och dagligvaruhandeln.
Förra året satte svenskt rekord i antal övernattningar, totalt 60,4 miljoner eller en ökning med 7,1 procent. Vi vet att en attraktiv och levande handel bidrar till ökad turism. Den svenska shoppingturismen har vuxit i betydelse under de senaste 20 åren. Att ha shopping som det primära syftet med resan har blivit vanligare och är det inte orsaken till resan så är det något som alla turister ägnar sig åt under sin ledighet.
Utländska turister handlar redan idag för 44 miljarder kronor i den svenska detaljhandeln, vilket motsvarar detaljhandelsomsättningen i 132 av Sveriges 290 kommuner. I snitt lägger de utländska besökarna nästan halva sin reskassa i detaljhandeln. Med den tillväxt som Sverige har haft de senaste åren har vi på Svensk Handel prognostiserat att enbart våra utländska turister kan komma att omsätta 53 miljarder kronor i Sverige år 2020. En omsättning som är 1,5 gånger högre än detaljhandelns omsättning i Göteborg 2014.
Förutsättningarna för framtiden ser till och med bättre ut. Intresset för Sverige är stort. Enligt FN:s världsturismorganisation ökar turismen till Sverige snabbare än till övriga Europa. Utöver det vet vi att 28 miljoner personer i Europa och USA har visat intresse för att besöka Sverige i en nära framtid. Dessutom arbetar hela besöksnäringen för att dubblera omsättningen fram till 2020 – något som bara kan uppnås när varje bransch inom näringen når sina mål.
Mitt råd till er handlare är att inte förbise den här kundgruppen utan istället engagera er lokalt för att lära er mer om vilka besökare som finns där ni verkar. Se över ert utbud och öka era samarbeten med övriga aktörer i besöksnäringen. Tillsammans kan ni öka antalet besökare och därmed kunder i era verksamheter!
Elisabet Elmsäter Vegsö, Ansvarig för stads- och platsutveckling, Svensk Handel